Na hlavný obsah

Vlaky by v budúcnosti mali byť bezpečnejšie a autonómnejšie. Slovensko je len na začiatku

Základom je systém ERTMS.

Vlaky by v budúcnosti mali byť bezpečnejšie a autonómnejšie. Slovensko je len na začiatku
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Budúcnosť železničnej dopravy je vyššia bezpečnosť a prepájanie systémov. Na nové technológie po celej Európe dá Brusel viac ako 5,5 miliardy eur. Podľa odborníčky by sa vďaka tomu mohli naše vlaky zmeniť na autonómnejšie. S ich zavádzaním sme na Slovensku zatiaľ iba na začiatku.

Vlaky by sa v budúcnosti mali pohybovať bezpečnejšie a s menším zásahom človeka. Umožniť by to mal celý rad technológií vrátane umelej inteligencie. Základom je systém ERTMS, ktorý postupne zavádzajú krajiny Európskej únie.

Budúcnosti vlakovej dopravy sa v Správach venoval redaktor Boris Novotňák:

„Európsky systém na riadenie vlakov zabezpečí, aby chodili čo najpresnejšie a s čo najmenším meškaním. Rieši najmä to, ako sa dostať z bodu A do bodu B bez toho, aby sa na trati vytvárali zápchy,“ uviedla dopravná expertka Jemylia Raimbault.

Okrem kontroly dopravy vie európsky systém zasiahnuť aj do riadenia. V prípade zlyhania ľudského faktora vie vlak zabrzdiť, či spomaliť. Musí však byť nainštalovaný na trati aj v rušňoch. Jeho zavádzanie je preto nákladné a viazne. Z rozsiahlejších úsekov je u nás momentálne v prevádzke iba na trati Bratislava – Žilina – Česká republika.

„Bohužiaľ, na Slovensku je to len desať percent tratí, čiže zaostávame oproti okolitým krajinám,“ skonštatoval riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Brusel nám poskytne milióny eur

Zavádzanie systému by sa však podľa ministerstva dopravy malo čoskoro rozbehnúť. Brusel nám na to poskytne milióny eur. Veľká časť peňazí pôjde aj na nákupy a modernizáciu rušňov. Kompletný zabezpečovací systém ERTMS by mal pribudnúť na všetkých zrekonštruovaných tratiach do roku 2050. Medzi Bratislavou a Košicami sa už začali prvé prípravy.

„Dĺžka siete je naviazaná na projekty, kde už beží realizácia, bola podpísaná zmluva so zhotoviteľom alebo prebieha v súčasnosti verejné obstarávanie stavieb. V praxi bude s vysokou pravdepodobnosťou dĺžka siete vybavenej systémom ERTMS k míľniku 2030 vyššia,“ ozrejmila hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.

Konečným cieľom zavádzania takýchto technológií je kompletná automatizácia prevádzky vlakov. Podľa odborníkov je však hudbou budúcnosti.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika