Prevádzkovatelia sociálnych sietí by sa v budúcom polroku mali zamerať na boj s dezinformáciami spojenými s očkovaním proti ochoreniu COVID-19. Facebook, Twitter, Google a ďalšie veľké internetové firmy k tomu vo štvrtok (28. 1.) vyzvala Európska komisia, ktorá o šesť mesiacov predĺžila pravidlá zavedené v roku 2020. V rámci nich webové platformy spolupracujú na overovaní faktov a poskytujú priestor oficiálnym zdrojom informácií.
Brusel ešte v polovici minulého roka vyzval internetové firmy k väčšej aktivite a silnejšej vzájomnej spolupráci. Sociálne siete odvtedy každý mesiac komisiu informujú, ako v boji proti dezinformáciám postupujú.
Tá vo štvrtkovom hodnotení uviedla, že prevádzkovatelia napríklad zablokovali stovky tisíc zavádzajúcich príspevkov či obchodných ponúk s nepravdivými či zavádzajúcimi informáciami. Zlepšili tiež prácu zameranú na overovanie faktov. Únijná exekutíva však chce, aby jej firmy poskytovali ešte viac informácií.
„Pandémia poskytla úrodnú pôdu nepravdivým tvrdeniam a konšpiračnými teóriám, ktorých dosah platformy významne zväčšujú. Musíme naďalej spolupracovať na zlepšení boja proti dezinformáciám, ale od platforiem potrebujeme viac transparentnosti a väčšiu snahu,“ vyhlásila podpredsedníčka komisie Věra Jourová.
Osobitný dôraz by mali siete podľa Bruselu klásť na odhaľovanie dezinformácií o vakcínach. Komisia sa snaží o to, aby boli do konca leta proti koronavírusu zaočkované viac ako dve tretiny dospelých obyvateľov Európskej únie. Okrem problémov s distribúciou vakcín môžu tomuto cieľu brániť aj dezinformácie. Vo viacerých krajinách sa podľa prieskumov stavia proti očkovaniu aj pod vplyvom šírenia nepravdivých informácií až tretina ľudí.
Kým aktualizovaná stratégia je založená predovšetkým na nezáväzných odporúčaniach, EÚ v súčasnosti chystá záväzné normy o digitálnych službách a trhoch. Komisia v nich navrhuje, aby mali veľké internetové firmy väčšiu zodpovednosť za obsah uverejnených príspevkov.