Vysoký rast cien komplikuje život aj stavebníkom. Ceny materiálov narástli niekoľkonásobne. Problémy začínajú mať samosprávy, stavbári im totiž odstupujú od zmlúv.
Ohrozené sú tak aj peniaze z Európskej únie. Oneskoriť sa môžu aj niektoré kľúčové dopravné stavby.
Ministerstvo dopravy preto hľadá lepší mechanizmus, ako by takéto prípady vedelo ošetriť v nových zmluvách. Téme sa venoval redaktor RTVS v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko Lukáš Dzivý.
Pandémia koronavírusu a následne vojna na Ukrajine spôsobili, že ceny za mnohé tovary raketovo vzrástli. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik hovorí, že v stavebníctve zdraželi v podstate všetky komodity.
„Najviac zdražela pevná oceľ, ktorej cena vzrástla od roku 2020 o 300 percent. Ceny dreva o 200 percent, ale aj ceny tehál od minulého roku vzrástli o 50 percent,“ skonštatoval Kováčik.
Zhotovitelia chcú od samospráv garancie
Problémy tak nastali mnohým obcim a mestám. V Kysuckom Novom Meste napr. odstúpil zhotoviteľ od výstavby centra sociálnych služieb. V Handlovej zas od výstavby detského ihriska. Podľa Michala Kaliňáka zo Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) je podobných prípadov viac.
„Mestá Sabinov či Senica majú na stole listy od víťazov súťaží, ktorí im odpísali, že začnú s výstavbou vtedy, ak bude samospráva deklarovať, že je ochotná dofinancovať nárast konkrétnych cien stavebných materiálov,“ priblížil Kaliňák pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko.
Mnohé projekty samospráv sa viažu na peniaze z eurofondov, preto hrozí, že ich bude musieť štát vrátiť. Podobná situácia je aj na cestách či železniciach. Ministerstvo dopravy už má informácie, že niektoré stavby sa nestihnú dokončiť včas.
Rezort dopravy chce udržať pôvodných víťazov
Šéf rezortu Andrej Doležal (nom. Sme rodina) tvrdí, že problém sa snažia vyriešiť cez dodatky k zmluvám, čím sa chcú vyhnúť hľadaniu nového zhotoviteľa.
„Nové verejné obstarávanie nižšiu cenu neprinesie. My skôr hľadáme cestu, ako udržať zazmluvnených súčasných zhotoviteľov, ale zohľadniť im nárast špecifických cien dodatkami k ich zmluvám, aby zo stavieb neodchádzali,“ skonštatoval Doležal.
Verejní obstarávatelia môžu využiť paragraf o nepredvídateľných okolnostiach. Podpredseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Jaroslav Lexa však upozorňuje na možných špekulantov.
„Otázka však znie, či v danej konkrétnej zmluve naozaj tie dosahy sú opodstatnené a či si dotyční budú vedieť odôvodniť to zvýšenie, zníženie alebo posunutie lehoty dodania alebo rôzne ďalšie dôvody. Hovoríme, že preto to treba vždy posudzovať individuálne,“ uviedol podpredseda ÚVO.
Úrad, samosprávy ale aj samotní stavbári pripomínajú, že na podobný scenár upozorňovali už vlani. Na ťahu je podľa nich štát, aby pripravil kompenzačné opatrenia.