Na hlavný obsah

Niektoré víkendové vlakové linky nebudú premávať, chýbajú peniaze na ich prevádzku

Uvažuje sa aj nad rušením vlakov.

Niektoré víkendové vlakové linky nebudú premávať, chýbajú peniaze na ich prevádzku
Na ilustračnej snímke vlaková súprava ZSSK. Foto: TASR

Národný železničný prepravca ruší niektoré víkendové vlakové spojenia. Dôvodom sú chýbajúce peniaze na ich prevádzku, ktoré sa stali kameňom úrazu medzi ministerstvom financií a železnicami.

Ak ich nedostanú, železničná spoločnosť bude nútená pristúpiť k rušeniu ďalších spojov. Šéf rezortu dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) dúfa, že k tomu nedôjde a apeluje na investovanie do železníc.

Železničný prepravca obmedzí 8 liniek. Má ísť o rýchliky Gemeran, Považan, Fatran či Zámčan. Podľa železníc však nateraz nejde o žiadne dramatické škrtanie. Redukciu spojov odôvodňuje šetrením pre chýbajúce peniaze. Prepravca totiž rátal s dotáciou 354 miliónov eur.

Dostali menej peňazí

Na konci minulého roka sa však do rozpočtu dostalo o 24 miliónov menej. Ministerstvo financií si myslí, že to stačí. V relácii RTVS Z prvej ruky to potvrdil poradca rezortu v oblasti železničnej dopravy Jiří Kubáček.

„Štátna dotácia raketovo vzrástla raketovo medzi rokmi 2015 a 2019. Takmer 75 miliónov eur z 225 miliónov eur na 300 miliónov. A to, samozrejme, nevzbudzuje nadšenie na strane ministerstva financií,“ uviedol Kubáček.

Odvoláva sa aj na rezervy prepravcu, kde môže nájsť úspory. Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Roman Koreň to až tak pozitívne nevidí.

„Bez tých 24 miliónov eur sa nepohneme ani o krok a musím povedať aj to, že áno, existuje tu optimalizačná skupina v súvislosti s efektivitou našich nákladov, a ja som to privítal sám, ale to neznamená, že sme nerobili nič za ten rok, čo sme vo vedení firmy,“ povedal Koreň.

Dodal, že železnice pôvodne žiadali až 383 miliónov. Po pripomienkach Útvaru hodnoty za peniaze došlo k vzájomnej dohode na skresaní rozpočtu.

Snaha ušetriť môže priniesť rušenie vlakov

V snahe ušetriť viac, sa pripúšťa aj možnosť rušenia až tretiny existujúcich vlakov. Minister dopravy Doležal verí, že k tomu nedôjde. Pripomína však, že bez investícii štátu sa verejná doprava nikam neposunie.

„A keď na to nedá peniaze, tak tie dopravné výkony nebudú. Ale bude to katastrofa. Bude to presný opak toho, ako sa uberá celý civilizovaný svet a bol by to nezvratný proces, lebo ak by sme zrušili tretinu tratí, tak musíme prepustiť príslušné vlakové čaty, príslušných vlakvedúcich. Tých už nenájdeme na trhu,“ priblížil Doležal.

Podľa šéfa železničnej spoločnosti by o prácu prišlo od 200 do 500 ľudí. Svoje si tiež pýta stav vlakov, ich údržba či samotná infraštruktúra. Len za minulý rok musela spoločnosť riešiť opravu elektrického zberača vyše 50-krát, čo v prepočte stálo od 10 do 50 000 eur.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál