Na hlavný obsah

Vlaky z Ukrajiny hodiny čakajú na priechodoch, aby sa dostali na Slovensko

Asociácia železničných dopravcov prosí o pomoc.

Vlaky z Ukrajiny hodiny čakajú na priechodoch, aby sa dostali na Slovensko
Na snímke železničná stanica v Čiernej nad Tisou. Foto: TASR

Asociácia železničných dopravcov sa obracia na vládu so žiadosťou o pomoc. Vlaky hodiny čakajú na priechodoch, aby sa dostali na Slovensko. Dopyt po obilninách z Ukrajiny je totiž veľký, no priechody nie sú pripravené. Hrozí, že o prepravu tovarov cez naše územie nebude záujem.

Dopyt po preprave tovaru z Ukrajiny po železnici stúpol niekoľkonásobne, a to aj cez slovenské priechody. Dopravca Peter Čičery odhaduje, že aj o 500 percent.

„Keby sa zmenil systém práce na hraničnom priechode v Čiernej nad Tisou, určite by to pomohlo. Vlak by mohol ísť každú polhodinu,“ priblížil.

Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Viktória Macková.

Vlaky čakajú aj 12 hodín

Nápor je najmä na priechode v Čiernej nad Tisou. Výkonný riaditeľ asociácie železničných dopravcov Slovenska Patrik Benka upozorňuje, že vlaky čakajú na vybavenie aj 12 hodín.

„Za 12 či 18 hodín by sa pokojne dali vybaviť dva aj tri vlaky namiesto jedného,“ uviedol Benka.

Dopĺňa, že so žiadosťou o pomoc sa obrátili na ministrov aj vládu. Po vzore okolitých štátov navrhujú zmenu režimu fungovania priechodov.

„Tieto boli nastavené na mierové časy a momentálnu situáciu nedokážu nijakým spôsobom reflektovať. Preto dochádza k zdržaniu a kapacita je znížená aj z tohto dôvodu,“ dodal.

Doležal sľubuje posilnenú prevádzku

Colná správa potvrdila nárast prepravy hlavne pri obilninách a sypkých tovaroch. Posilňovať služby zatiaľ neplánuje.

„Výkon hraničnej a colnej kontroly vstupujúcich aj vystupujúcich vlakových súprav na železničnom hraničnom priechode v Čiernej nad Tisou je upravený hraničným priechodom Čierna nad Tisou- Čop, ktorý je uzatvorený medzi Ministerstvom vnútra SR a Finančným riaditeľstvom SR,“ vysvetlila hovorkyňa Colného úradu Michalovce Jana Nimrichterová.

Dopyt po ukrajinskom obilí je hlavne zo západu Európy. Pre ruskú blokádu morských prístavov je druhou voľbou železnica. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina) hromadenie vlakov na hraniciach s Ukrajinou spôsobuje nedostatok vozňov, nie nedostatočná kapacita prekladiska Čierna nad Tisou.

Od júna však posilnia jej prevádzku a prekladať budú aj v noci. Na zefektívnenie a urýchlenie colných kontrol na hraniciach s Ukrajinou vyzýva aj európska komisárka pre dopravu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál