Na hlavný obsah

Cestovanie vlakom je od júla drahšie

Najväčší rast cien pocítia cestujúci v prvej triede.

Cestovanie vlakom je od júla drahšie
Ilustračná snímka-vlak. Foto: TASR

Od začiatku leta bude cestovanie vlakom drahšie. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) upravila najmä zľavy. Najväčšie zdražovanie pocítia cestujúci v prvej triede. Národný dopravca tvrdí, že základné tarify v druhej triede sa meniť nebudú.

Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý.

ZSSK pristúpila hneď k niekoľkým zmenám. Od začiatku júla sa napr. ruší vydávanie preukazu Senior. Za preukaz Junior si síce cestujúci zaplatia približne o sedem eur menej, no zľava pri nákupe lístka klesne zo 40 % na 25 %. Drahší lístok bude najmä v prvej triede.

„Cestujúci v šestovkovom rýchliku z Bratislavy do Košíc zaplatil za celý nezľavnený lístok do 1. triedy do 30. júna 23,34 eura. Po novom od 1. júla si cestujúci v rovnakom úseku trate v prvej triede priplatí o 1,66 eura viac, teda lístok bude stáť 25 eur,“ uvádza príklad hovorca spoločnosti ZSSK Tomáš Kováč.

K úprave cenníka pristúpila železničná spoločnosť najmä pre stále sa zvyšujúce náklady. „Hlavný dôvod všetkých zmien je potreba aspoň čiastočného zvýšenia tržieb, a tým aj zníženie tlaku na úhrady zo štátneho rozpočtu. Takéto odporúčanie priniesol aj vládny audit, ktorý prebiehal v ZSSK minulý rok,“ vyjadril sa ďalej Kováč.

Na väčšie zmeny nie je politická vôľa

Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) pripomína, že výška cestovného sa nemenila roky. „Desať alebo dvanásť rokov sa nezvyšovalo cestovné, pričom ceny všetkých tovarov, služieb, energií rastú,“ vyjadril sa Doležal.

Analytik Rastislav Cenký tvrdí, že štát by mal upraviť najmä podmienky bezplatnej prepravy, ktorú využívajú študenti či dôchodcovia. Nehovorí však o úplnom zrušení.

„Vo vlakoch, ktoré sú zaujímavé pre platiacich cestujúcich by bezplatná preprava napríklad nebola a bezplatní cestujúci by boli presunutí do tých vlakov, ktoré jazdia aj tak prázdne,“ vysvetľuje Cenký.

Doležal vysvetľuje, že na väčšie zmeny v cestovnom nie je politická vôľa. „Teraz nie je vhodná doba na to, aby sme tento systém menili. Ak by sme boli bývali každý rok, napríklad ako v Českej republike, pravidelne valorizovali tarify cestovného, tak potom nemusíme robiť žiadne skokové šokové zmeny,“ dodal .

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika