Čoraz viac nemeckých potravinových reťazcov zavádza takzvané 5-D pravidlo pre predaj mäsa a mäsových výrobkov. Ide o kompletný pôvod mäsa z Nemecka – od narodenia zvieraťa, jeho chov a výkrm až po porážku a spracovanie.
Najprv ohlásil zavedenie tohto pravidla diskontný reťazec Lidl, v pondelok (4. 7.) sa k nemu pridávajú Aldi a veľký nemecký koncern REWE, do ktorého patria aj Billa či Penny Market.
Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Tibor Macák.
Nemecké potravinové reťazce postupne dohadujú nových dodávateľov, a to najmä v radoch lokálnych chovateľov dobytka a producentov mäsa. Lidl oznámil tento krok už začiatkom roka, ďalší sa pridávajú s tým, že pravidlo 5-D postupne zavedú do konca roka.
Nemeckí chovatelia dobytka vyzvali spolkovú vládu, ako aj 16 krajinských kabinetov, aby podporili predaj domáceho mäsa a mäsových výrobkov.
„Potravinové reťazce sa musia prihlásiť k zodpovednosti, a síce, že za mäso z Nemecka budú aj férovo platiť. Svoje domáce úlohy však musia urobiť aj politici. Potrebujeme stavebné povolenia na vybudovanie nových maštalí, aby sme zvýšili štandard chovu kráv a ošípaných. A potrebujeme aj spoľahlivý systém označenia pôvodu mäsa, aby spotrebiteľ vedel, čo kupuje,“ poznamenal prezident poľnohospodárskeho druženia Landvolk v Dolnom Sasku Holger Hennies.
Viacerí experti však varujú pred ďalšou explóziou ceny mäsa, ktorá sa beztak pre vysokú infláciu a hospodársku krízu stále zvyšuje. Zároveň upozorňujú, že niektoré mäsové produkty po zavedení 5-D pravidla kompletne zmiznú z pultov predajní.