Ukrajina tvrdí, že v Libanone zakotvila nákladná loď s tisícmi ton múky a jačmeňa, ktoré jej ukradlo Rusko. Podľa BBC ruské sily vyvážajú z ukrajinských území nielen obilie, ale napríklad aj slnečnicu.
Prvé lode s obilím, ktoré uviazli v ukrajinských prístavov, by mohli vyplávať už v piatok (29. 7.) – tvrdí to Organizácia spojených národov. Stále sa však nepodarilo vyriešiť bezpečnostné riziká. Najnovšie o nich hovoria aj dopravné spoločnosti, ktoré sa obávajú, že trajekty nedokážu obsadiť posádkou.
Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Soňa Weissová.
V ukrajinských prístavoch sa podpisom dohody s Ruskom o odblokovaní Čierneho mora začalo hrať o čas – konštatujú médiá. Ukrajina má štyri mesiace na to, aby prepravila 20 miliónov ton naskladnených plodín. To však môže byť pre spomalený štart, aj pre nedostatok plavidiel a personálu, komplikované.
Dobrá úroda, plné silá
Šéf medzinárodnej komory lodných prepravcov Guy Platten vysvetľuje, že bežne sa mesačne z Ukrajiny vyviezlo 5 miliónov ton obilia, ktoré naložili na 50 až 60 lodí. Posun v rokovaniach však vníma pozitívne.
To, že sa milióny ton plodín z Ukrajiny nevyviezli, spôsobilo podľa nich šok na svetových trhoch. Problém to však znamená aj pre ukrajinských farmárov. Paradoxne preto, že mali dobrú úrodu.
„Normálne Ukrajina zožne 26 miliónov ton pšenice, vlani to bolo vyše 30 miliónov. Až do februára vyviezli množstvo, ktoré normálne v normálnom roku v priemere vyvezú. A táto pšenica spolu s ešte väčším objemom kukurice zostali v skladoch. Teraz sa začína nová žatva na Ukrajine a silá sú stále plné,“ vysvetlila pre Rádiožurnál expertka Organizácie OSN pre výživu a potraviny Monika Tóthová.
Nedostatok námorníkov
Preto je podľa expertky nevyhnutné, aby obilie z Ukrajiny vyviezli čo najskôr. Čoraz viac však rezonuje aj otázka, kto to urobí.
Platten upozorňuje, že dodatočné plavidlá sa do oblasti cez zamínované vody nedostanú. Približne 80 lodí so 450 námorníkmi navyše zostalo po vypuknutí vojny v ukrajinských prístavoch.
Spoločnosti, ktoré verbujú lodný personál preto hovoria, že námorníci majú strach. Odborníci predpokladajú, že len málo skúsených moreplavcov bude ochotných cestovať do prístavov na juhu Ukrajiny – čo môže znamenať, že sa nepodarí nájsť dostatok personálu pre nákladné lode. V hre by preto mohlo byť aj to, že ukrajinská vláda pozastaví povinnosť vojenskej služby pre niektorých námorníkov.