Ceny palív na čerpacích staniciach naďalej klesajú. A to aj napriek letnému dopytu ľudí, ktorí cestujú na dovolenky autom. Dôvodom je pokračujúci pokles svetových cien ropy.
Analytici z iniciatívy Dáta bez pátosu predpokladajú, že ak sa nestane nič výnimočné, súčasný trend sa udrží. Na jeseň by tak Slováci mohli podľa prognóz tankovať v priemere aj o dvadsať centov menej ako v súčasnosti.
Za poklesom ceny čierneho zlata stoja najmä obavy z ďalšieho ekonomického vývoja, keďže sa čoraz častejšie hovorí o recesii. Analytici predpokladajú, že barel ruského Uralsu bude stáť onedlho 70 dolárov (68 eur).
Oproti tohtoročným maximám by v takom prípade išlo o zlacnenie na úrovni 25 percent. Tento pokles by sa mal v najbližších týždňoch citeľnejšie pretaviť aj do cien palív na čerpacích staniciach.
Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Matej Baránek.
Zlacnenie by sa mohlo onedlho prejaviť
„Takto o mesiac, na začiatku školského roka, by sme tam mali vidieť 1,6 (eura), ak sa nestanú dve veci – neuletí kurz euro-dolár, ktorý to veľmi ovplyvňuje a, samozrejme, ropa dramaticky nenarastie naspäť o desať dolárov hore,“ hovorí analytik Ivan Bošňák.
Keďže všetky významné suroviny – medzi nimi aj ropa – sa obchodujú v dolároch, odborníci pozorne sledujú, ako posilňuje americká mena.
Tamojšia centrálna banka Fed zareagovala na vlnu enormného zdražovania medzi prvými a aktívne začala zdvíhať úrokové sadzby. Keďže týmto krokom sa upevnila pozícia dolára, USA takpovediac vyvážajú infláciu do zahraničia.
„So silným dolárom sa stávajú tovary dovážané zo Spojených štátov, ale predovšetkým rôzne komodity, ktoré sú obvykle oceňované v dolároch, pre iné krajiny drahšími. Asi najlepším príkladom je cena ropy, tá sa takmer okamžite premieta do cien benzínu a nafty, ktorú kupujeme na čerpacích staniciach,“ vyjadrila sa ekonómka zo slovenskej centrálnej banky Národnej banky Slovenska.
Čo ovplyvňuje cenu palív?
Silnejší dolár napriek tomu doteraz nemal výraznejší vplyv na cenu palív. Vo výsledku išlo len o niekoľko centov, tvrdí Bošňák.
Cenu, ktorú ľudia platia na čerpacích staniciach za liter benzínu či nafty, totiž najviac ovplyvňuje samotná cena ropy, potom výška spotrebnej dane a DPH, a napokon aj obchodnícke marže.
„Tie sú na rekordných úrovniach. To znamená, že rafinérie a petrochemické kombináty v súčasnosti veľmi a rekordne zarábajú,“ približuje Bošnák.
„Pretrváva vysoká inflácia, tak je obava o ekonomický vývoj po celom svete. Ropa tým pádom reaguje cenou,“ vysvetľuje analytik portálu Energie pre Vás Jozef Badida dôvody zlacňovania ropy napriek pokračujúcej vojne na Ukrajine a energetickej kríze v Európe.
Napriek tomu upozorňuje, že na druhej strane barikády stoja ťažobné spoločnosti, ktoré sa v súčasnosti veľmi nemajú k zvyšovaniu produkcie a množstva čierneho zlata na trhu.
To môže viesť k zvráteniu trendu zlacňovania. Je preto otázne, aká bude situácia o niekoľko mesiacov. Vtedy sa už začnú – okrem iného – prejavovať aj európske protiruské sankcie.