Oznámenie o zmene cenníka už dostali klienti všetkých slovenských mobilných operátorov. Niektorí aj viackrát za posledné mesiace. Pri niektorých službách vzrástol poplatok o 300 percent. Dôvodom sú drahšie energie. IT odborníci očakávajú ďalšiu vlnu zdražovania už na jeseň.
Spomedzi všetkých služieb najviac zdraželo telefonovanie v rámci paušálov. „Reálne došlo k zvýšenie zhruba o 2 eurá na jednotlivé paušály. Rovnako zdraželi aj programy ako digitálna televízia,“ povedal IT expert Ondrej Macko. Spolu s ňou zdražel aj internet – na doma či v mobile.
Operátori zvýšenie zdôvodňujú vyššími cenami energií, ktoré zohľadnili pri tvorbe nových cenníkov. IT expert hovorí, že práve energie vstupujú do cenotvorby zásadným spôsobom.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Pri cenotvorbe majú pritom operátori voľné ruky. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií (ÚREK) na ňu dosah nemá.
„Nárast cien elektrickej energie, ktorá je jednou z najväčších nákladových položiek telekomunikačných operátorov, bude mať negatívny dosah na ich hospodársky výsledok v desiatkach miliónov eur,“ uviedla hovorkyňa ÚREK Adriana Volfová.
Ak s takýmto zvýšením, a teda zmenou zmluvných podmienok, zákazník nesúhlasí, môže zmluvu s operátorom zrušiť, a to bez poplatku. Prípadne prejsť k inému s výhodnejšou ponukou, ak takú nájde.