Až 13 miest príde o svoje pobočky daňových úradov. Medzi nimi aj okresné mestá Gelnica či Levoča. Ide o regióny patriace dlhodobo k tým najmenej rozvinutým. Niektorí obyvatelia sú z toho sklamaní a cítia sa ešte viac na okraji.
Za touto službou budú musieť cestovať desiatky kilometrov navyše. Finančná správa chce týmto krokom ušetriť verejné peniaze. Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Regina venovala redaktorka RTVS Marie Balážová Melníková.
K 1. decembru končí svoju agendu aj kontaktné miesto daňového úradu v Levoči. V prípade, že ľudia budú musieť využiť jeho služby osobne, čaká ich cesta do 26 kilometrov vzdialeného Popradu.
Obyvateľom sa to nepáči. „Neviem prečo to rušia, chodilo tu mnoho ľudí, budú mať smolu, lebo musia chodiť do Popradu,“ hovorí jeden z nich.
Ten istý osud postihne aj okres Gelnica. Ľudia budú musieť dochádzať za daňovým úradom až do Spišskej Novej Vsi. „Je to asi 40 kilometrov, bude nám to tu chýbať. Všetko rušia – vlaky rušia, toto rušia,“ sťažuje sa obyvateľ.
Úspora aj elektronizácia komunikácie
Finančná správa tvrdí, že impulzom k zrušeniu 13 daňových úradov je aj informatizácia a zjednodušenie komunikácie občana so štátnou správou.
„Elektronizácia a obojsmerná komunikácia vedie k tomu, že podnikateľské subjekty navštevujú kontaktné miesta úplne v minimálnej miere,“ hovorkyňa Finančného riaditeľstva SR Martina Rybanská.
„Musíme si uvedomiť v akom regióne žijeme. Veľmi vysoké percento nemá dostatočnú gramotnosť. Ľudia osobne chodili na daňový úrad a potrebovali, aby im to niekto vysvetlil. Nemajú dostatočné množstvo finančných prostriedkov, aby dochádzali na daňový úrad do Spišskej Novej Vsi,“ tvrdí zamestnankyňa Mestského úradu v Gelnici a riaditeľka základnej školy Bibiána Krajníková.
Martina Rybanská dôvodí aj úspornými opatreniami. „Nastane úspora v oblasti prevádzkových nákladov, úspora v prípade zrušenia nájmu a presunutia do vlastných priestorov, respektíve zníženie nákladov na správu budov vo vlastníctve finančnej správy,“ hovorí.
Finančná správa argumentuje i tým, že za ich rozhodnutím je aj pandémia. Tá prispela k presunu komunikácie do online priestoru. Čoraz viac ľudí využíva mejly a telefonáty.
Zamestnanci zrušených pobočiek daňových úradov o prácu neprídu, no mnohým to skomplikuje život. Aj oni budú musieť dochádzať ďalej. Svoju agendu budú vybavovať na najbližších daňových úradoch.