Jedným z míľnikov plánu obnovy a odolnosti je podľa ministra práce Milana Krajniaka (Sme rodina) zriadenie inšpekcie v sociálnych veciach. Tá bude od 1. novembra nielen pôsobiť ako dozor, aj adresne vyvodzovať zodpovednosť za porušovanie povinností v tejto oblasti.
Generálnym riaditeľom inšpekcie bude súčasný riaditeľ odboru krízového manažmentu a bezpečnosti ministerstva práce Ján Hudák.
„Chceme, aby mal každý z týchto klientov možnosť obrátiť sa na inšpekciu v sociálnych veciach, a aby každý z týchto klientov, alebo ich príbuzní a blízki, mali možnosť obrátiť sa na inštitúciu, ktorá vie posúdiť, či je o týchto klientov dobre postarané,“ ozrejmil minister.
Zmena prístupu
Zmenu prístupu považuje Krajniak za kľúčovú. Doteraz sa kontrolovalo, či majú centrá sociálnych služieb „všetky pečiatky“. Inšpekcia však bude upozorňovať na to, ktoré veci by mali zmeniť a odstrániť. „Inšpekcia má oveľa väčší rozsah ako doterajšie kontrolné orgány,“ uviedol Hudák.
„Samozrejme, bude riešiť aj to, či majú všetky papierové veci v poriadku,“ dodal minister.
Ďalej pôjde aj o kontrolu toho, či ŤZP osoby dostávajú pomoc. Napríklad, či v prípade, ak osoba poberá opatrovateľský príspevok, má niekoho, kto sa oňho stará.
Prvou úlohou riaditeľa bude do konca roka pripraviť metodiku na posudzovanie výkonu a kvalitu poskytovania služieb.
Keď inšpekcia zistí pochybenie, najprv bude žiadať nápravu. Ak sa tak stane, zariadenie ani ktokoľvek ďalší nebude postihovaný. „Zmyslom fungovania inšpekcie je zlepšenie poskytovania služieb a pomoci pre tých ľudí, ktorí to potrebujú. Nie pokutovanie alebo naháňanie tých, ktorí urobia chybu,“ ozrejmil Krajniak.
Kontroly sa uskutočnia podľa ročného plánu plánu kontrolnej činnosti. Ten bude verejný. Na otázku, či je tento plán vhodné zverejniť dopredu, keďže sa pracoviská tým pádom na kontrolu pripravia, Hudák reagoval, že to je cieľom. Príprava na kontrolu podľa neho zdvihne úroveň služby.
Právo podávať podnety bude mať každý. Inšpekcia tiež musí v určitých prípadoch vstúpiť do konania. A to napríklad, ak regionálny úrad práce neuzná kompenzačný príspevok a stane sa tak aj zo strany odvolacieho orgánu, no súd uvedie, že ide o pochybenie. Podnety budú okamžite preverovať.
Reakcia poskytovateľov sociálnych služieb
Poskytovatelia sociálnych služieb sa reforme nebránia. Podľa Krajniaka dôverujú súčasnému vedeniu ministerstva, že inšpekciu nebude zneužívať na neférové konanie. Chcú mať však zákonné poistky, aby sa ktokoľvek v budúcnosti nemohol subjektívne proti zariadeniu postaviť, napríklad pre osobný konflikt.
Zariadenia sa tiež obávajú notorických sťažovateľov či anonymných podnetov. Krajniak však potvrdil, že ak zariadenie funguje podľa metodiky, tak sa zaň postavia.