Až štyridsaťšesť percent ľudí na Slovensku tvrdí, že sa pri nákupoch musia viac obmedzovať. Financie šetria aj na reštauračných a hotelových službách. Iba 43 % respondentov si dovolí ubytovanie v hoteli.
Energetická kríza, mimoriadne vysoká inflácia a neustále zdražovanie tovarov a služieb sa podpísali na zmene nákupného správania a životného štýlu mnohých Slovákov. Portál Kariéra.sk priniesol prehľad o tom, ako ľudia pocítili dôsledky zdražovania. V utorok (8. 11.) o tom informovala manažérka komunikácie a public relations portálu Katarína Tešla.
Zmeny v nákupnom správaní
„Udalosti posledného obdobia a s nimi spojené zdražovanie môže mať vplyv aj na naše nákupné správanie. Za rovnakú sumu si môžeme kúpiť menej tovarov alebo služieb v porovnaní so situáciou spred niekoľkých mesiacov,“ ozrejmila Tešla.
Miernu zmenu nákupného správania pocítila približne tretina opýtaných. Pre jednu pätinu (20 %) sa nič nezmenilo a pri nakupovaní sa správajú rovnako, bez ohľadu na rast cien. Do prieskumu, ktorý portál realizoval, sa zapojilo 5 600 respondentov.
„V dôsledku zdražovania si viacerí ľudia musia dvakrát premyslieť, na čo utratia peniaze, aby si mohli kúpiť všetko, čo potrebujú. Z toho dôvodu klesá záujem o nadštandardné služby, ktoré si môže dovoliť čoraz menej Slovákov. Viac ako polovica opýtaných priznáva, že si nemôžu dovoliť navštevovať hotely a iné ubytovacie zariadenia,“ uviedla Tešla.
Portál pripomenul, že by to výrazne ovplyvnilo ich rodinný rozpočet, ktorý radšej utratia na kúpu základných životných potrieb.
Podobný scenár nastáva v prípade reštaurácií a iných stravovacích zariadení. Viac ako 60 % opýtaných prezradilo, že sa v reštauráciách nestravuje vôbec. Za sumu, ktorú by minuli na jeden obed či večeru, si môžu nakúpiť potraviny, z ktorých pripravia jedlo aj na viac dní.
Výraznou skupinou respondentov sú aj ľudia, ktorí sa v reštauráciách stravujú aspoň raz do týždňa. Konkrétne ide o približne 20 % opýtaných, uviedol prieskum.