Niektoré mestá budú musieť obmedziť počet autobusových liniek v uliciach. Za redukciu spojov MHD môžu vyššie náklady za prácu, ktoré majú uhradiť samosprávy. Navýšenie iba nedávno schválil parlament. Mestá prosia štát o pomoc.
Hlasovanie v parlamente za príplatky práce v nočných hodinách, cez víkendy a sviatky spôsobí viaceré škrty v mestách.
Združenie miesta a obcí Slovenska (ZMOS) poukazuje na fakt, že sa samospráv nikto nepýtal, či takéto odmeny dokážu zabezpečiť. V rámci miest a obcí má nárok na príplatky až 35 000 ľudí. Sú to napríklad pracovníci mestských polícií, technických služieb či dopravných podnikov.
„Špecifický prípad dvoch najväčších miest na Slovensku, Bratislava a Košice, ktoré sa boria individuálnym problémom, financovania MHD, kde sú výpadky desiatky miliónov eur,“ skonštatoval šéf expertného tímu ZMOS Martin Chren.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Prevádzku mestských autobusov už sťažujú drahšie pohonné látky, po vrchole pandémie sa do spojov vrátilo menej ľudí a teda tržby za predaj lístkov klesli. Samosprávy prosia vládu o pomoc.
Chren uviedol, že sa musí nájsť nejaké riešenie. Hrozí, že v budúcom roku budú musieť všetky väčšie mestá výrazne obmedzovať počet vypravených autobusov. Počet spojov môže klesnúť o 10 %. Najväčšie samosprávy priznali veľké šetrenie.
„Vláda pripravila mesto Košice schválením rodinnému balíčku Igora Matoviča (OĽANO) a ďalším legislatívnym zmenám o 34 miliónov eur. Musíme drasticky šetriť, čo sa prejaví aj na znížení finančného transferu z mesta pre Dopravný podnik v rádoch miliónov eur,“ povedala hovorkyňa Magistrátu mesta Košice Jana Poľová.
„Keď dokázali nájsť v koalícii podporu pre lyžiarske vleky, nevidím dôvod, aby ju nenašli napríklad pre bratislavskú MHD, ktorá ročne prevezie cez 250 miliónov cestujúcich a tvorí jednu z najväčších položiek mestského rozpočtu,“ vyjadril sa primátor Bratislavy Matúš Vallo.