Prvá zahraničná spoločnosť dostala povolenie prevádzkovať na Slovensku medzinárodný systém mýtneho výberu. Bude ňou taliansky Telepass.
Slovensko tak v budúcom roku ako posledná krajina spustí tzv. EETS systém (European Electronic Toll Service). Oproti sľubovaným lehotám mešká aspoň tri mesiace. Ďalšie firmy sa do systému zapoja postupne.
Únia autodopravcov žiada, aby ministerstvo zabezpečilo transparentné vykazovanie ziskov zúčastnených firiem. Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Kristína Braxatorová.
Slovensko je poslednou krajinou v Európe, ktorá prechádza na medzinárodný systém mýta, tzv. EETS. Služba funguje na podobnom princípe ako mobilní operátori a roaming v zahraničí. Jej implementácia bude štát stáť šesť miliónov eur.
Takto zmenu pred pár mesiacmi predstavoval dočasný minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina). „Kupujeme to do vlastníctva, budeme k tomu vlastniť zdrojové kódy, budeme môcť tento modul naďalej využívať. Ktokoľvek kto o to požiada, sa bude môcť zapojiť do tohto medzinárodného mýtneho modulu,“ priblížil Doležal.
Výhody budú čerpať najmä vodiči
Jaroslav Ivan z predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) hovorí, že výhody budú čerpať najmä vodiči. „Neprináša to zvýšenie mýta. Naopak, otvára to cestu k rokovaniam o možnom znížení mýtnych sadzieb. Mýto bude efektívnejšie, a teda menej nákladové,“ vysvetlil.
Systém sa mal spustiť už na jeseň. Až teraz však NDS udelila povolenie prvej firme – talianskemu Telepassu. Dohoda s firmou je tesne prd podpisom, tvrdí NDS.
„Hneď, ako sa implementácia tohto poskytovateľa sprocesuje v plnej miere, dopravcovia, ktorí od Telepassu majú palubnú jednotku na platenie mýta v iných krajinách, budú môcť túto jednotku využívať už aj na cestu naprieč Slovenskom,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Štát tak otvoril trh pre zahraničných poskytovateľov. Potrebnú dokumentáciu už NDS predložil aj český Eurowag. Povolenie by mal dostať už čoskoro.
Podľa šéfa spoločnosti Česmad Pavla Piešťanského sa firmám uľaví najmä pri vystavovaní faktúr. „Vodiči nebudú musieť riešiť separátne jednotku pre Slovensko, ale bude im stačiť jednotka, s ktorou jazdia do Čiech alebo do Rakúska,“ dodal.
Okrem európskeho mýtneho systému musí štát podľa európskej legislatívy mať aj svoj národný mýtny systém. Ten bude prevádzkovať mýtny úrad, ktorý bude patriť NDS.