V roku 2022 na európskom čísle tiesňového volania 112 zaznamenali na všetkých ôsmich koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému 903 910 volaní. Štatistiku vyhodnotila sekcia krízového riadenia Ministerstva vnútra (MV) SR, do gescie ktorej patrí aj číslo tiesňové volania 112. V stredu (11. 1.) o tom informovalo MV.
Z minuloročných volaní bolo oprávnených 617 546. To znamená, že takmer jedna tretina volaní (takmer 32 percent) bola bez reálnej udalosti. Išlo o situácie, keď občania vytočili číslo 112 omylom, hľadali informácie, prípadne sa chceli len porozprávať alebo zistiť, či linka funguje. Zaznamenali však aj volania detí, ktoré sa chceli takýmto spôsobom zabaviť.
Z celkového počtu volaní na 112 bolo 209 946 volaní tzv. neidentifikovaných. To znamená, že sa uskutočnili z mobilných zariadení bez vloženej SIM karty alebo z oblastí, kde volajúci nemal signál svojej domovskej mobilnej siete.
Kontakt prostredníctvom SMS?
Na Slovensku možno kontaktovať tiesňovú linku 112 aj cez textové správy SMS alebo prostredníctvom systému e-Call vo vozidlách. V roku 2022 bolo na linke 112 prijatých 16 701 SMS.
Operátori tiež prijali 4 002 manuálnych volaní e-Call z automobilov vybavených touto palubnou jednotkou. Ako aj 787 automatických volaní e-Call pri nárazoch, keď automobil sám odošle dátovú vetu s údajmi o polohe, type vozidla, smere jazdy a počte pasažierov na koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému.
Z pohľadu vyťaženosti sú dlhodobo najviac vyťažené KS IZS Košice (174 864 volaní minulý rok) a Prešov (142 477 volaní minulý rok). V poradítretím najvyťaženejším KS IZS bola v roku 2022 Banská Bystrica (122 043 volaní).
Nasledujú KS IZS Bratislava (121 252 volaní), Nitra (95 366 volaní), Žilina (86 364 volaní), Trnava (85 489 volaní) a Trenčín (76 055 volaní).