Intenzita dopravy na Kysuciach sa ešte zvýši. Hlavná cesta zo Žiliny v smere na hranice je pritom preplnená už teraz. Poliaci a Česi onedlho dokončia ďalšie úseky rýchlostných ciest. Diaľnica D3 na slovenskej strane však tak skoro hotová nebude.
Dopravné servisy hlásia kolóny na Kysuciach na dennom poriadku. Intenzita dopravy na medzinárodnej ceste je viac ako 20-tisíc áut a kamiónov za deň. V najbližších rokoch sa počet áut z Česka a Poľska ešte zvýši.
Diaľnici D3 sa v reportáži venoval redaktor RTVS Erik Vrábel:
„Na poľskej strane sa očakáva tých úsekov o jeden a pol roka odteraz do troch rokov odteraz. Na českej strane sa otvára úsek o dva týždne, ďalší o tri mesiace, tak tá sieť bude dokončená za niekoľko rokov a nárast dopravy bude enormný na Kysuciac,“ uviedol Matej Fabšík, zakladateľ Združenia D3 pre Európu.
Úsek do Žiliny chýba
Na slovenskej strane je doposiaľ postavená len diaľnica od hraníc do Čadce. Zvyšný úsek do Žiliny chýba.
Okrem kamiónovej dopravy jazdí približne tri milióny Poliakov do Chorvátska. Niektorí si vyberajú dlhšiu trasu cez Česko.
„Je to problém, pretože musíme cestovať dlhšie. Minieme viac paliva, ako keby bola táto cesta vybudovaná. Prináša to aj ďalšie dôsledky, pretože peniaze by zostali na Slovensku, takto zostanú v Česku,“ dodal Krzysztof Klimosz, člen Rady Sliezskeho vojvodstva.
Diaľnicu chce ministerstvo postaviť z európskych peňazí. V Bruseli na ňu alokovali 770 miliónov eur.
„My sme si svoju úlohu urobili, peniaze sú k dispozícii do roku 2027, predlženie až do roku 2029. Dovtedy je ich potrebné vyminúť využiť a na to sú vytvorené podmienky,“ ozrejmil Vladimír Šuchaj vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že sa snaží dobehnúť investičný dlh. Výstavba D3 teraz stojí na štúdii uskutočniteľnosti. Bez nej rezort pokračovať nevie.
Na novú diaľnicu na Kysuciach by sa vodiči mohli dostať najskôr v roku 2030.