Poslanci včerajším prelomením veta prezidentky obmedzili kontrolu výstavby cestných úsekov vládnymi analytikmi nielen na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami, či na rýchlostnej ceste R4 do Poľska, ale aj na úsekoch, ktoré ešte nie sú vo výstavbe.
Útvar hodnoty za peniaze opakuje, že ich posudzovanie výstavbu diaľnic nespomaľuje a po zmene sa môžu prioritou stať menej dôležité úseky. Ministerstvo dopravy a hnutie Sme rodina trvajú na tom, že prínosy prevýšia riziká.
Ako novoprijatá novela k diaľniciam ovplyvní ich výstavbu sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Kristína Braxatorová:
Najväčšiu kritiku si vyslúžilo zaradenie nerozostavaných úsekov R2, R3 aj R6 medzi tie, ktorých hodnotenie analytikmi sa odsunie. Andrej Doležal poverený vedením ministerstva dopravy pre Expres povedal, že poslanci tieto úseky dopísali do zákona len deklaratívne.
„Ak by sme rozumeli tomu zákonu, tak tento zákon na tieto úseky nemá absolútne žiadny vplyv,“ skonštatoval.
Negatívne zmenu vníma aj štátny tajomník rezortu financií Marcel Klimek. Hovorí, že pri doteraz hodnotených projektoch bola úspora viac než 20 percent. „Nebude sa míňať viac. Akurát môže dôjsť k tomu, že nebudú vynakladané tieto zdroje dostatočne efektívne,“ vysvetlil.
Diaľnice sú populárna téma pred voľbami
Okrem dvoch úsekov – D4 a R7 sa tak zmena dotkne všetkých plánovaných úsekov na Slovensku. Martin Kmeťko z útvaru hodnoty za peniaze oponuje.
„Tento poslanecký návrh robí prioritu prakticky z ktoréhokoľvek diaľničného úseku, Je vysoké riziko, že namiesto toho, aby sme postupovali podľa schválených priorít sa prioritne môže začať pripravovať ktorýkoľvek úsek,“ uviedol.
A to bez ohľadu na to, kedy by mal byť podľa harmonogramu výstavby ciest dostavaný. Dopravný analytik Ľubomír Paľčák pripomína, že výstavba diaľnic je pred voľbami populárnou témou, najmä keď sú poslanci z regiónu, kde sa stavia.
„Diaľnice sú vždy predvolebnou témou a tento štát ekonomicky, pri všetkých problémoch, nemá na to, aby sme mali v krátkom čase vybudovanú túto zadefinovanú sieť,“ podotkol.
Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo dodáva, že rovnaké požiadavky teraz môžu mať aj iní investori, nielen Národná diaľničná spoločnosť. Obáva sa, že by kompetenciu mohli chcieť posunúť aj iní investori v štáte, ako napríklad železnice, cesty, či primátori a samosprávy.