Cestovné lístky na vlak by mali byť drahšie o 30 percent. Výrazne by sa mal obmedziť aj predaj lístkov cez okienko na staniciach. Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií dal vlakovému prepravcovi sériu odporúčaní. Nimi by mohla železničná spoločnosť ušetriť približne 130 miliónov eur ročne. A tie využiť na rozvoj a skvalitnenie služieb.
Šetrenie v Železničnej spoločnosti sa začalo optimalizáciou grafikonu. Prepravca tvrdí, že tam, kde vlaky naozaj treba, spoje posilnil, a na tratiach, ktoré sa málo využívajú, obmedzil. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) treba prepísať aj cenník. Za jazdu vlakom by sme si tak priplatili.
Téme zdražovania cestovných lístkov sa venoval redaktor RTVS Radoslav Šebo:
“Cestovné v slovenských vlakoch je najlacnejšie spomedzi okolitých krajín a cestovné sa nezvyšovalo od roku 2011. Inflácia od tohto obdobia je približne 30 percent,“ povedal analytik ÚHP ministerstva financií Rastislav Farkaš.
Na otázku redaktora, či to znamená, že o 30 percent vzrastie cena lístkov odpovedal: “Aby sme dorovnali mieru inflácie, tak áno.“
“Ministerstvo o prípadnom zvýšení cestovného viackrát uvažovalo, na tento krok sa však nenašla politická zhoda. Prípadné zvýšenie cien tak už bude v kompetencii nasledujúcej vlády,“ ozrejmil Martin Petro z odboru komunikácie Ministerstva dopravy SR.
Zníženie počtu predajných okienok
ÚHP Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) zároveň odporúča znížiť počet predajných okienok, aspoň na 40. Kým napríklad na hlavnej železničnej stanici v Bratislave sú vyťažené takmer nepretržite, na niektorých iných staniciach zas zívajú prázdnou a pre ZSSK znamenajú straty.
“Odporúčanie je predávať cestovné lístky podobne, ako to je napríklad v Rakúsku alebo v Maďarsku, kde sa osobné pokladne nachádzajú len v najväčších mestách,“ vysvetlil Farkaš.
“Aktuálne máme len 15 automatov na lístky, a to desať v nových tatranských elektrozubačkách a v piatich staniciach. Konkrétne v Prešove, Poprade-Tatrách, Starom Smokovci, Štrbskom Plese a Tatranskej Lomnici. Týchto päť automatov slúži na predaj vybraných typov cestovných lístkov do vzdialenosti 50 kilometrov,“ spresnil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Železničná spoločnosť plánuje nakúpiť aj ďalšie, no na verejné obstarávanie zatiaľ iba pripravuje podklady. Cestujúcich chce však už teraz motivovať k tomu, aby si lístky kupovali cez internet alebo mobilné aplikácie.
Lístok predaný cez okienko na stanici zaťaží 50-centovým poplatkom za obsluhu pri okienku. Malo by sa tak stať už v druhej polovici tohto roka.