Na hlavný obsah

Slovnaft si za prepravu neruskej ropy priplatí. Chorvátsky prístav využil situáciu

Ich ropovod je jedinou alternatívou, na zníženie závislosti od Ruska.

Slovnaft si za prepravu neruskej ropy priplatí. Chorvátsky prístav využil situáciu
Na ilustračnej snímke ropovod. Foto: RTVS

Slovnaft zaplatí za prepravu neruskej ropy cez ropovod Adria niekoľkonásobne viac, ako je priemerný európsky štandard. Chorvátsky prístav Omišalj využil situáciu. Ropovod je pre Slovensko jedinou alternatívou, ako znížiť závislosť od ruskej suroviny.

Adria sa začína na chorvátskom pobreží, smeruje do Maďarska a jedna vetva sa odkláňa na Slovensko k Tupej pri Šahách a pripája sa na Družbu. Zmodernizovaný ropovod medzi Slovenskom a Maďarskom otvorili v roku 2015. Zvýšila sa tak jeho kapacita.

Ešte v marci dorazilo do chorvátskeho prístavu v Omišalji 90-tisíc ton ropy z Azerbajdžanu. Slovnaft ju potrebuje na to, aby mohol vyrábať benzín alebo naftu pre zahraničný trh. Dôvodom sú európske sankcie proti Rusku, podľa ktorých sa môžu takéto produkty vyrábať iba z neruskej ropy. Jedinou cestou, ako zabezpečiť jej prepravu na Slovensko, je ropovod Adria.

„Ropu z tankera tu prečerpávame rýchlosťou 8 500 kubických metrov za hodinu. Potom ide ďalej,“ priblížil riaditeľ transportu Mladen Mahulja.

Preprave neruskej ropy cez ropovod Adria sa venoval redaktor RTVS Radoslav Šebo:

Rafinéria tvrdí, že nemala inú možnosť

Trojmesačná zmluva už ale vypršala a rafinéria podpísala nový kontrakt. Chorváti však prepísali cenník. „Poplatky sú nastavené niekoľkonásobne vyššie, ako bežne platíme v Európe alebo v Európskej únii,“ uviedol hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Rafinéria hovorí, že nemala inú možnosť, ako túto – aj keď nevýhodnú – zmluvu podpísať. Cenu za prepravu ropy, ktorú požadujú Chorváti, sa nepodarilo stlačiť nadol. A to ani napriek tomu, že do rokovaní vstúpilo aj ministerstvo hospodárstva. „Pre nás iná alternatíva, keď berieme ako ropovody, neexistuje. Potom by sme museli uvažovať nad železnicou alebo nad nejakou úplne inou alternatívou, čo je však nepredstaviteľné,“ dodal Molnár.

„Pochopiteľne, že keď máte takéto výhodné postavenie a druhá strana nemá možnosť si vyberať, tak vo vašom záujme a vo vašej stratégii bude diktovať tak vysokú cenu, akú je ešte druhá strana akceptovať,“ vysvetlil analytik J&T Banky Stanislav Pánis.

Ceny palív by sa zvyšovať nemali

“Vyššie ceny, za ktoré dovážame neruskú ropu na Slovensko, by sa však na cenách palív, ktoré tankujeme, odraziť nemali, upokojuje Slovnaft. „Na slovenskom trhu stále viac-menej spracovávame ruskú ropu, takže toto by sa domáceho trhu nemalo zásadne dotýkať,“ vysvetlil Molnár.

„Keď rafinérii narastú náklady, bude tam určitá tendencia, aby ich preniesla na spotrebiteľa. I keď to nebude zrejme v plnej miere, stále tu budeme mať nejaký konkurenčný tlak,“ dodal Pánis. Niekoľkonásobne vyššie ceny za prepravu neruskej ropy bude rafinéria platiť jeden rok. Pre Slovnaft je dôležité, aby sa aj potom zmluva predĺžila.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet