V maturitnej komisii na strednej odbornej škole v Bratislave skúšal študentov vyučujúci, ktorý je známy ako dezinformátor a šíriteľ konšpirácií. Učiteľ sa zúčastňuje aj na nezákonných protestoch. Upozorňuje na to Aliancia stredoškolákov.
Riaditeľ hovorí, že na škole vypomáha, lebo nemá dosť pedagógov. O prípad sa zaujíma aj ministerstvo školstva. Na aktivity učiteľa upozornila v minulosti aj polícia. Dezinformácie, ktoré Milan Laurinec šíril na sociálnych sieťach, sa týkali pandémie koronavírusu.
Riaditeľ školy povedal, že neskúma, čo robia učitelia po vyučovaní, svoje osobné postoje na hodinách neprejavoval. Stredoškoláci sú však pobúrení.
Téme sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Emília Tóth Lengyelová:
„Extrémizmus na školy nepatrí. My nezasahujeme do toho, čo si ktorý pedagogický zamestnanec myslí a aké má názory, my riešime konkrétnych významných extrémistov a dezinformátorov, ktorí môžu ovplyvňovať študenta. Ktorý mu môže na hodinách vysvetľovať veci, ktoré nie sú pravdivé,“ hovorí prezident Aliancie stredoškolákov Viliam Dominik Ďuraš.
Podľa riaditeľa školy učiteľ v komisii nemal byť. Nahradil vyučujúcu, ktorá náhle ochorela. Na škole je zamestnaný, pretože nevedeli nájsť slovenčinára.
„Je to dôchodca, ktorý bol prijatý na základe akútneho nedostatku pedagogických zamestnancov. Bez ohľadu na vzniknutú situáciu, pán Laurinec mal uzatvorenú zmluvu na dobu určitú a jeho pracovný pomer so školou končí k 31. augustu,“ uviedla hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Lucia Forman.
Konšpiráciám verí tretina učiteľov
„Máme vysoké požiadavky na učiteľskú profesiu, ale nedokážeme ju v plnej miere naplniť, takže keď nám chýbajú, tak ich nahrádzame nejakým spôsobom. To nie je chyba učiteľov, to je chyba politikov a celej spoločnosti, že si neuvedomujú vážnosť situácie v školstve,“ upozorňuje viceprezidentka Slovenskej komory učiteľov Soňa Puterková.
Jeden z posledných prieskumov hovorí, že konšpiráciám verí tretina učiteľov. Študenti žiadajú väčšiu kontrolu, no aj ich vzdelávanie v tejto oblasti. Teraz to robia napríklad občianske združenia.
„Snažíme sa edukovať v tom, ako vyhľadávať informácie, o tom ako fungujú nové fenomény ako je Instragram, TikTok, deepfake videá. To sú často pre učiteľov úplne nové pojmy. Často sa stretávame s tým, že v živote o tom nepočuli,“ tvrdí zakladateľ OZ Zmudri.sk Julian Gerhart.
Minister školstva aj so školskou inšpektorkou hľadajú systémové riešenia, aby sa podobným situáciám, ako bola na bratislavskej odbornej škole, zabránilo.
„Rezort usmerní regionálne úrady školskej správy, aby vnímavo sledovali situáciu na školách tak, aby sa školská pôda nestávala priestorom pre politické aktivity alebo propagáciu či už politických strán a hnutí, alebo ich priaznivcov,“ uviedlo v stanovisku ministerstvo školstva.