Nezisková organizácia, ktorá prevádzkuje Čiernohronskú železničku, je v ďalšom konflikte. Najnovšie má prevádzkovateľ obľúbenej atrakcie spor aj so samotnou obcou. Súdi sa už pritom so súkromným majiteľom, ktorý odkúpil pozemky, kadiaľ vedie časť trate.
Čiernohronská železnička otvorila sezónu v polovici apríla. Z troch trás aktuálne fungujú iba dve. A aj z nich chcel Dopravný úrad jednu zakázať. Trať smerom do Vydrova považuje za nebezpečnú. Nie sú tu označené všetky vjazdy do domov v blízkosti koľajníc.
„To tu už tak funguje 100 rokov a 30 rokov to tu všetci kontrolujú a všetko je v poriadku. Nakoniec sme sa dohodli, že nám umožňuje rýchlosť 5 km/h a opakované húkanie. Takže my teraz po celej dedine musíme chodiť a húkať,“ vysvetlil riaditeľ Čiernohronskej železnice Aleš Bílek.
Dopravný úrad začal kontroly koncom apríla, keď vrcholil spor prevádzkovateľa železničky so súkromným investorom. Ten odkúpil pozemok, kadiaľ vedie časť trate, a položil na ňu betónové zábrany a plot. Táto trasa je aktuálne neprejazdná a o veci rozhoduje okresný súd v Brezne.
Čiernohronskej železničke sa venoval redaktor RTVS Peter Mútňan:
Začal aj spor o vlastníctvo železničky
Najnovšie sa začal aj spor o vlastníctvo samotnej železničky. V roku 2003 Mikroregión Čierny Hron, ktorý tvorí sedem okolitých obcí, prepísal majetok železničky na súčasného prevádzkovateľa – neziskovú organizáciu. V účtovných dokladoch však podľa združenia chýba zmluva a súhlas členskej schôdze.
„Nech mi ukáže najprv túto zápisnicu. A následne nech mi nejako ukáže prevod toho majetku, na základe čoho sa urobil. Či už na základe kúpnej zmluvy. Respektíve mohlo ísť o nájom, tak zmluvy o výpožičke alebo darovaciu zmluvu,“ povedal starosta obce Čierny Balog Milan Vetrák.
Zástupcovia Mikroregiónu Čierny Hron chcú prevádzku Čiernohronskej železničky zachovať. Od vedenia neziskovej organizácie ale žiadajú o doloženie potrebných dokumentov.
„Protokol je tam, samozrejme, je tam urobená zmluva o prevode majetku, ktorý mal vtedy nulovú účtovnú hodnotu. Zhodnotili sme ho až my za tých 20 rokov svojou prácou. A podľa našich právnikov je všetko v úplnom poriadku,“ vysvetlil riaditeľ železničky Bílek.
Združenie Mikroregiónu Čierny Hron tvrdí, že ak ak nedostanú požadované dokumenty, budú spor riešiť súdnou cestou. Prevádzku železničky by to zatiaľ ohroziť nemalo.