Výstavba úseku rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná na Orave podľa predpokladov diaľničiarov potrvá až do roku 2024.
Po kontrolnom dni na stavbe o tom v utorok (6. 6.) informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková. Ide o niekoľkomesačný posun oproti naposledy avizovanému termínu dostavby.
Kontrolný deň na stavbe rýchlostného obchvatu Tvrdošína podľa Žgravčákovej potvrdil potrebu úpravy technológie a nutnosť banského prieskumu. Dôvodom sú mimoriadne zložité geologické pomery horninového masívu.
„Na niektorých častiach úseku sa vyskytli horniny vyššej triedy ťažiteľnosti (tvrdšie, pozn. TASR) v porovnaní s predpokladmi z projektovej dokumentácie. S odstreľovaním horniny sa začne už v najbližších týždňoch,“ priblížila hovorkyňa.
Dodala, že o najnovších zisteniach informovali aj Žilinský samosprávny kraj (ŽSK).
Žgravčáková vysvetlila, že na časti úseku bolo potrebné urobiť aj pyrotechnický prieskum pred začatím prác a prekladaním plynovodov. „Preložky plynu a zmena technológie výstavby v súvislosti s tvrdšou horninou budú mať vplyv na termín ukončenia výstavby úseku aj na konečnú cenu diela,“ uviedla.
Celková dĺžka úseku R3 je 5,6 kilometra. Bude na ňom 11 mostov a viac ako 1 800 metrov protihlukových stien. Výstavba obchvatu Tvrdošína sa začala v marci 2021. Úsek odľahčí mesto Tvrdošín od tranzitnej dopravy, motoristom prinesie skrátenie času jazdy.
Výstavba diaľnice D3 zostáva prioritou
Výstavba diaľnice D3 zostáva pre ministerstvo dopravy prioritou a bude ďalej pokračovať v jej príprave. Minister dopravy Pavol Lančarič to uviedol po rokovaní s predsedníčkou Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erikou Jurinovou.
„Na tom, že D3 je pre ministerstvo priorita, sa nič nemení. Táto diaľnica je z nášho pohľadu naozaj kľúčová. Kysučania sa preto nemusia ničoho obávať. V jej príprave budeme ďalej pokračovať, tak ako doteraz,“ vyjadril sa minister dopravy.
Na D3 sa podľa Martina Petra z odboru komunikácie MD SR momentálne buduje privádzač do Kysuckého Nového Mesta a Zelený most vo Svrčinovci. „Na samotnej diaľnici treba postaviť ešte tri úseky – Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil,“ dodal.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko uviedol, že momentálne sú všetky úseky v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).
„Hneď ako skončí, NDS aj MD SR vynaložia maximálne úsilie, aby čo najviac urýchlili ďalšie fázy prípravy tejto mimoriadne dôležitej diaľnice,“ doplnil.