Požiar neďaleko chorvátskeho mesta Šibeník skomplikoval dovolenku mnohým slovenským turistom. Požiare v dovolenkových destináciách sú v lete pomerne bežné. Zisťovali sme, aké máte možnosti v prípade, že vo vašej dovolenkovej destinácii začne horieť.
Dôležité je, či ide o organizovaný alebo individuálny turizmus. Turisti, ktorí cestujú s cestovnou kanceláriou majú väčšie možnosti ako krízovú situáciu riešiť.
„V prípade, že je cestovná kancelária povinná ukončiť pobyt v danej ubytovacej kapacite z dôvodu zachovania bezpečnosti, tak sa musí spolu s hotelom alebo ubytovateľom snažiť zabezpečiť náhradné ubytovanie. Ak je nejaké ubytovanie k dispozícii, tak treba klienta na náklady cestovnej kancelárie presťahovať. Potom môže pokračovať ďalej v pobyte na rovnakom mieste,“ uviedol Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA). Ubytovanie musí cestovná kancelária zabezpečiť v rovnakej alebo vo vyššej kategórii.
Pokiaľ nie je možné, aby cestovka našla náhradné ubytovanie a situácia je taká komplikovaná, že pobyt treba ukončiť a klient musí odísť domov, tak má podľa Berkesa právo na vrátenie alikvótnej časti z pobytu, resp. vrátenie peňazí za nečerpané služby.
Ľudia, ktorí ešte len plánujú vycestovať na dovolenku, musia pozorne sledovať situáciu v cieľovej oblasti.
„Pokiaľ nie sú v cieľovej turistickej oblasti žiadne obmedzenia, uzávery a je možné poskytovať služby, ktoré sú uvedené na zmluve, čiže letiská fungujú, autobusy z letiska do hotela premávajú a hotel poskytuje služby v plnej miere, tak v takom prípade nie je dôvod na bezplatné stornovanie. Stornovať môže klient kedykoľvek, ale v zmysle storno podmienok cestovnej kancelárie,“ vysvetlil Berkes.
Strach nie je dôvodom na stornovanie
„Očakávať stornovanie, pretože sa bojím vycestovať, lebo tam horelo, tak to nie je dôvod na to, aby vám cestovka vrátila peniaze,“ ozrejmil Berkes.
„Naopak, ak autority v danej oblasti uznajú, že je situácia vážna a uzatvoria, cesty, letiská či hotely a poskytovanie služieb je obmedzené alebo zakázané, tak v tom prípade je zájazd zrušený. Vtedy má klient nárok na vrátenie plnej sumy peňazí do 14 dní od cestovnej kancelárie,“ dodal.
Pokiaľ klienti cestujú individuálne, na vlastnú päsť, tak je vyriešenie danej situácie na dohode medzi poskytovateľom ubytovania a klientom. „Ak je to cez sprostredkovateľa, ako napríklad booking.com, tak tam sú všeobecné podmienky zmluvy,“ hovorí Berkes.
„V prípade, že mám len priamo kontakt na nejakého poskytovateľa ubytovacích kapacít, tak ak mám nejakú zmluvu, tak idem podľa nej. Ak nemám zmluvu, tak to musia vyriešiť nejako ľudsky. Ale toho ubytovateľa nič nezaväzuje,“ uzavrel Berkes.