Slovenský trh práce eviduje rekordne málo záujemcov o prácu vodičov verejnej dopravy. Odchádzajú do zahraničia, najmä za lepším zárobkom. Situáciu nezlepšili ani nedávno prijaté zmeny. Spoliehať sa tak musíme na šoférov z cudziny.
V júni bolo na Slovensku registrovaných viac ako 172-tisíc nezamestnaných. Jedným zo zamestnaní, kde kvalifikovaná pracovná sila chýba je doprava.
„Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny evidovalo ku koncu júna 2023 celkovo 9 163 voľných pracovných miest v doprave,“ uviedla hovorkyňa Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny SR Marianna Šebová.
Nedostatku vodičov verejnej dopravy sa v reportáži venoval redaktor RTVS Oliver Remiaš:
Oproti tomu, o prácu vodiča sa v tom istom mesiaci uchádzalo ani nie 2 700 ľudí. Dopravný podnik Bratislava síce dokáže všetky spoje vypraviť, no aj tu sú voľné miesta. Dopravca bude musieť v budúcnosti personálne posilniť.
„Sústredíme sa na rozširovanie trolejbusovej dopravy. Preto sa sústredíme aj na preškolenie vodičov autobusov,“ povedal hovorca Dopravného podniku Bratislava Martin Chlebovec.
Ani jedno z opatrení nepomohlo
Na jednej strane dopravcovia hľadajú historicky najviac zamestnancov, ale o prácu v odvetví sa na strane druhej zaujíma najmenej ľudí za posledných šesť rokov. Minimálny vek vodiča autobusu pred rokom vláda znížila z 24 na 21 rokov.
Začiatkom tohto roka štát zmenil legislatívu, aby zamestnávateľom viac uľahčil prijímanie pracovníkov spoza hraníc EÚ. Ani jedno opatrenie nepomohlo.
„Práve na tých priemerných reakciách na jednu ponuku vidíme, že ten dopyt nestúpa. Tí, ktorí pôsobia na týchto pozíciách a odchádzajú do dôchodku, nemajú nástupcov,“ skonštatovala hovorkyňa portálu Profesia.sk Ľubica Melcerová.
Nedostatok vodičov je v celej Európe
Slovensko s týmto problémom nie je jediné. Vodičov z povolania vo verejnej doprave je málo v celej Európe. Ondrej Sokol do zahraničia odišiel už pred rokmi. „V zahraničí máte lepšie peniaze, lepšie pracovné podmienky, lepšie vozidlá. Otázka by skôr mohla znieť, prečo by nemali vycestovať,“ uviedol.
Napriek tomu, že sa podmienky pre vodičov časom zlepšujú, stále nie sú motivujúce. Plat podľa neho nie je jediný faktor, prečo vodiči z povolania odchádzajú zo Slovenska.
„Zamestnávateľ sa mi stará o ubytovanie. Nikto ma nebuzeruje za spotrebu, nikto ma nebuzeruje za nič. Ja si neviem predstaviť, čo by ma mohlo viesť ísť pracovať na Slovensko inak ako brigádnik alebo taká dočasná výpomoc,“ uzavrel Sokol. Bratislavský Dopravný podnik tvrdí, že ponúka konkurencieschopný plat. Vodičov chcú nalákať aj rôznymi benefitmi.