Na hlavný obsah

Jazda v rozhorúčenom autobuse môže človeku spôsobiť kolaps. Štáb RTVS meral teplotu vo vozidlách MHD

Lekári upozorňujú, aby ľudia cestovanie nepodceňovali.

Jazda v rozhorúčenom autobuse môže človeku spôsobiť kolaps. Štáb RTVS meral teplotu vo vozidlách MHD
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Štáb RTVS zisťoval, v akých podmienkach cestujú ľudia vo vozidlách bratislavskej MHD, keď sú horúčavy. V niektorých spojoch ukazoval teplomer aj nad 30 stupňov Celzia. Pokiaľ nie sú autobusy, električky či vlaky klimatizované, ľudia sa snažia aspoň otvoriť okná.

Lekári upozorňujú, že cestovanie v rozhorúčenom vozidle netreba podceňovať. Prehriaty organizmus môže skolabovať.

Za oknom na rozpálenej sedačke ukazuje teplomer aj 40 stupňov Celzia, niektoré okná pritom idú otvoriť len veľmi ťažko.

V Bratislave je klimatizovaných zhruba 90 percent autobusov a trolejbusov a 40 percent električiek. Ak klimatizácia nie je pustená, šofér je povinný otvoriť okná.

Cestovaniu verejnou dopravou počas horúčav sa v spravodajstve RTVS venovala redaktorka Ľubomíra Hulínová:

„Aby bolo zabezpečené vetranie, vodiči sú samozrejme o tejto povinnosti inštruovaní. Klimatizácia v električkách sa zapína centrálne. To znamená, že vodič nemá možnosť zasahovať do ovládania,“ priblížil hovorca Dopravného podniku Bratislava Martin Chlebovec.

Podľa hovorcu sa situácia hlavnom meste zlepšuje, do konca roka chcú nakúpiť viac ako 80 klimatizovaných vozidiel. Na porovnanie – v Žiline má klimatizáciu zhruba trištvrtina trolejbusov a takmer všetky autobusy. V Košiciach zasa nenájdete ani jednu klimatizovanú električku.

„Keď sme 20, 30, 40 minút v MHD, ono to ide postupne. Čiže vy sa nadmerne začnete potiť, čo je proces ochladzovania. Pokiaľ nedoplňujete tekutiny a minerály, čiže nielen čistú vodu, dochádza k dehydratácii. To vedie k tomu, že srdce začne rýchlejšie pumpovať, v princípe dochádza k poklesu tlaku,“ vysvetlil primár Centrálneho prijímacieho oddelenia v Ružinove Július Hodosy.

Cestovanie vlakom

Vo vlaku ukazoval teplomer v uličkách nad 33 stupňov Celzia. Ak cestujúci sedí pri okne, teplota pod 30 stupňov neklesá ani vo vozňoch. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) hovorí, že klimatizovaných je 80 percent vypravených vlakov.

„Pri veľmi teplom počasí niekedy dochádza k prehrievaniu klimatizačných jednotiek. Ak dôjde k prehriatiu, tepelné ochrany nedovolia spustiť chladiaci agregát. Ak sú naši cestujúci nespokojní so službami či komfortom vo vlakoch, na našom webe môžu vyplniť zákaznícke podanie,“ uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Do rozpálených vlakov či autobusov odporúčajú lekári ľahké oblečenie a dostatočné zásoby vody.

Na cestovanie v horúčavách by si mali dať pozor hlavne ľudia s kardiovaskulárnymi či psychiatrickými ochoreniami. Ak niekomu príde zle, treba ho čo najskôr dostať von z priestoru, ochladiť ho vodou, prípadne zavolať pomoc.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko