Predvolebný boj a kampaň strán, ktorá sa s ním spája, sprevádza viacero tém, o ktorých politické subjekty verejne diskutujú. Niektoré však zostávajú z pohľadu voličov zabudnuté. Podľa exkluzívneho prieskumu agentúry MEDIAN SK pre RTVS však podľa nich v kampani dominuje osočovanie alebo očierňovanie politických oponentov a vojna na Ukrajine.
Útoky na politických súperov považujú za výraznejšiu tému v tohtoročnej volebnej kampani viac ako dve pätiny voličov (41,6 percenta), ukázal prieskum. Najviac takáto komunikácia rezonuje najmä podľa voličov strany Smer-SD, z ktorých túto možnosť označili takmer tri pätiny (58,1 percenta). Očierňovanie však podľa prieskumu vnímajú aj voliči strán Progresívne Slovensko (51 percent) a Republika (47,9 percenta).
Osočovanie ako najintenzívnejšie rozoberanú tému vnímajú najmenej potenciálni podporovatelia SNS (5,6 percenta) a Demokratov (6,5 percenta).
Druhou najrezonujúcejšou témou v predvolebnej kampani politických subjektov je podľa prieskumu vojna na Ukrajine. Ako najvýraznejší subjekt ju vnímajú predovšetkým strany Modrí, Most-Híd (45 percent), Sme rodina (26,3 percenta) a strany Maďarské fórum (23,3 percenta).
Vojnu na Ukrajine najmenej často označili za dominujúcu podporovatelia strán, KDH (5,5 percenta), Smer-SD (7,1 percenta) a Demokrati (9,3 percenta).
Menej rezonujú sociálne témy
Na chvoste tém, ktoré voliči v predvolebnej kampani vnímajú najintenzívnejšie, sa okrem členstva Slovenska v medzinárodných inštitúciách (2,3 percenta) objavila aj energetická kríza a úrokové sadzby hypoték. Už dlhšie trvajúce zdražovanie elektriny a plynu ako najrozobranejšiu tému vníma 5,3 percenta voličov, drahé hypotéky 6,2 percenta opýtaných.
Členstvo Slovenska v medzinárodných inštitúciách sa podľa prieskumu nedostáva do popredia predvolebných kampaní. Tému ako najvýraznejšiu nevníma ani jeden volič Demokratov, Hlasu, KDH či Sme Rodina. Ako poprednú tému ju vnímajú predovšetkým priaznivci Maďarského fóra (17 percent), SNS (12,6 percenta) a SASKY (10,9 percenta).
Energetickú krízu vnímajú ako najvýraznejšiu tému v doterajšej kampani voliči Demokratov (27, 3 percenta), pätina voličov strany Modrí, Most-Híd a priaznivci Sme rodina (17,8 percenta). Najmenej často ju za najintenzívnejšiu kampaňovú tému označili osoby, ktoré plánujú odovzdať svoj hlas strane Hlas-SD a SNS (nula percenta) a Progresívnemu Slovensku (0,9 percenta).
Úrokové sadzby hypoték ako poprednú tému predvolebných kampaní označili voliči SNS (29,2 percenta). Za najvýraznejšiu ju nepovažujú voliči Sme rodina a Modrých, Most-Híd - túto možnosť neoznačil ani jeden z opýtaných voličov týchto strán.
Exkluzívny volebný model pre RTVS vykonala agentúra MEDIAN SK medzi 21. a 24. augustom na vzorke 1 005 respondentov.
Volebný model
VOLEBNÝ MODEL skúma, ako by hypoteticky dopadli voľby v čase opytovania, pričom skúma podporu len medzi tými, ktorí neodmietajú účasť na voľbách a v prípade nerozhodnutých skúma medzi akými stranami sa rozhodujú. Zároveň zohľadňuje úroveň deklarovanej ochoty zúčastniť sa na voľbách a skúma aj silu príklonu k jednotlivým stranám.
Volebný model nám podáva informácie aj o ochote zúčastniť sa volieb a pevnosti volebného správania. Vďaka komplexnosti prístupu volebného modelu je možné určiť volebný potenciál a volebné jadrá politických strán.
Exkluzívnemu prieskumu agentúry MEDIAN SK sa venovala aj spravodajská redakcia RTVS: