Na hlavný obsah

„Kto už dnes číta politické programy?“ Podľa sociologičky sa slovenskí voliči rozhodujú vo voľbách podľa iných faktorov

Ide podľa nej "len o deklaráciu".

„Kto už dnes číta politické programy?“ Podľa sociologičky sa slovenskí voliči rozhodujú vo voľbách podľa iných faktorov
Sociologička SAV zhodnotila, že tvrdenia voličov o rozhodovaní sa podľa volebných programov, je skôr len deklaráciou. Foto: RTVS, TASR/Pavol Zachar

Až 40 percent voličov tvrdí, že si stranu, ktorej vo voľbách odovzdajú svoj hlas, vyberú na základe jej volebného programu. Ukázal to exkluzívny prieskum agentúry MEDIAN SK pre RTVS. Sociologička Slovenskej akadémie vied (SAV) Silvia Miháliková však zhodnotila, že na základe poznatkov z minulosti či zo zahraničia sa dá skonštatovať, že zo strany občanov ide „len o deklaráciu“.

„Pretože, kto už dnes číta politické programy? To je naozaj iba malá časť voličstva. Ak sa niečo berie do úvahy, skôr sú to vizuálne prezentácie predstaviteľov jednotlivých politických strán. Respektíve to, čo opakujú donekonečna, a stále ide o tie isté témy. Nie sú ochotní sa odkloniť od nich, nereagujú na otázky moderátorov v diskusiách a zostávajú uväznení v predstavách o tom, čím majú osloviť voličov,“ zhodnotila Miháliková.

Voliči v prieskume ďalej uviedli, že medzi kandidátmi pri rozhodovaní „hľadajú najmenšie zlo“. Uviedlo to 37 percent respondentov exkluzívneho prieskumu MEDIAN SK. Podľa Mihálikovej sa pod tým rozumie, že voliči odovzdajú hlas strane, ktorá sa považuje za súpera tej politickej strany, ktorú nechcú vidieť v parlamente.

„Na Slovensku sa to už často opakuje aj v našich moderných dejinách, že dať hlas menšiemu zlu je lepšie, ako voliť zlo, ktoré nechceme vôbec vidieť. ‚Menšie zlo‘ je pragmatickou záležitosťou. Má svoje miesto často aj v bežnom živote a voliči to takto vidia aj v politike,“ skonštatovala sociologička SAV.

Miháliková vníma rozdiely medzi tohtoročnou volebnou kampaňou a kampaňou v roku 2020. „Boli tam niektoré témy, ktoré dokázali zjednotiť väčšiu časť politického spektra aj voličov. Dnes sú tie témy veľmi roztrieštené, a to osočovanie akoby bolo tiež rozdelené – nejde vždy o korupciu, ale ide rôzne formy negatívnych javov, ktoré sa prejavovali od roku 2020 až dodnes,“ povedala.

Takáto zásadná téma už podľa sociologičky nepríde. Nie je totiž dostatok času na to, aby voličov oslovila. Osočovanie, ktoré označila za výraznú tému tohtoročnej kampane, sa však podľa nej už nevytratí. V kampaniach jej chýbajú vízie do budúcnosti, pričom existuje málo strán, ktoré ich dokážu poskytnúť s ohľadom na súčasné možnosti.

Pozrite si záznam celého rozhovoru so sociologičkou SAV Silviou Mihálikovou:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko