Hosťami štvrtkovej (21. 9.) predvolebnej diskusie RTVS boli Jozef Tokár (SRDCE vlastenci a dôchodcovia – SNJ), Jozef Rajtár (Maďarské fórum, ODS, ZR, RK, DS), Ľuboš Schwarzbacher (Modrí, Most – Híd) a Rastislav Schlosár (Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko).
V diskusii, ktorú moderovali Marta Jančkárová a Marek Makara, sa predstavitelia politických subjektov kandidujúcich vo voľbách venovali témam ako zahraničnopolitické smerovanie Slovenska po voľbách, zdravotníctvo, verejné financie či sociálna politika.
Vzhľadom na to, že išlo o predstaviteľov politických strán, ktoré v prieskumoch dosahovali menej ako trojpercentnú podporu voličov, jednou z tém bolo aj vzdávanie sa v prospech väčších strán. Ani jeden z predstaviteľov však takúto možnosť nezvažuje. „Zradili by sme tým našich voličov,“ vysvetlil kandidát strany SRDCE vlastenci a dôchodcovia – SNJ Jozef Tokár.
Rovnako to vidí aj Jozef Rajtár, kandidát Maďarského fóra, ODS, ZR, RK, DS. Prieskumy podľa neho ukazujú iba tých voličov, ktorí sú o svojej voľbe rozhodnutí. „Našou povinnosťou je oslovovať nerozhodnutých voličov a snažiť sa o získanie ich hlasu,“ priblížil.
Predseda hnutia Republika Milan Uhrík vo štvrtok vyzval stranu Kotlebovci – ĽSNS, aby odstúpila z boja o voličov. Na to v diskusii zareagoval kandidát ĽSNS Rastislav Schlosár. „Vzdávať sa v prospech akejkoľvek strany nebudeme. Najmä nie v prospech ľudí, ktorých nemôžeme nazvať inak ako zradcovia,“ povedal. Verí, že strana Mariana Kotlebu, ktorý nemôže kandidovať, pretože je právoplatne odsúdený, má vo voľbách väčšie šance, ako ukazujú predvolebné prieskumy a volebné modely.
Vzdať sa takisto nechcú ani Modrí, Most – Híd. V diskusii to povedal kandidát Ľuboš Schwarzbacher.
Školstvo potrebuje zmenu, kandidáti predstavili riešenia
Zhodli sa taktiež na tom, že slovenské školstvo potrebuje zmeny. Každý z nich predstavil iné návrhy riešení problémov s odlivom mozgov a nedostatkom učiteľov na základných a stredných školách.
Podľa Jozefa Tokára je na Slovensku nedostatok odborných škôl. „Máme nedostatok škôl, ktoré vychovávajú pracovníkov odborníkov, chýbajú nám tesári či murári,“ povedal s tým, že riešenie vidí v podpore duálneho vzdelávania.
Kurikulárna reforma, ktorá sa od tohto školského roka pilotne skúša na 39 školách po celom Slovensku, sa podľa Ľuboša Schwarzbachera mala spustiť už dávno. „Nečakali by sme na rok 2025, ale urobili by sme to čo najskôr,“ povedal. Priestor na zlepšenie vidí aj vo vysokoškolskom vzdelávaní. „Slovenské vysoké školy by sa mali viac otvoriť svetu, aby sme sa vedeli lepšie porovnávať so zahraničnými univerzitami. Konkurencia je zdravá a posúva nás dopredu,“ dodal.
Najväčší problém vidí Rastislav Schlosár v systéme financovania škôl. „Čím viac má škola žiakov, tým viac peňazí dostane. Chceli by sme to zmeniť, aby bolo financovanie založené na základe uplatniteľnosti absolventov na trhu práce,“ vysvetlil.
Podľa Jozefa Rajtára treba učiteľov motivovať najmä finančne, aby neodchádzali za lepšími podmienkami do zahraničia. „Potrebný je prechod od memorovania k praktickým zručnostiam, ktoré žiaci a študenti využijú aj neskôr v pracovnom živote,“ uviedol. „Dôležitá je podpora tvorivosti. Dnešná ekonomika sa zakladá na moderných technológiách, tomu sa treba venovať,“ uzavrel.