V Prešove sa dočkali prvej etapy severného obchvatu mesta, ktorý bude súčasťou rýchlostnej cesty R4. Nebudú musieť ani čakať na začiatok výstavby ďalšieho úseku. Poklepali na ňom už základný kameň.
Časť Prešova má naďalej problém s množstvom kamiónov, ktoré prechádzajú cez mesto. Práve severný obchvat má pomôcť.
Štvorkilometrový úsek za vyše 140 miliónov eur stavala firma od júla 2019. Časový sklz mala iba mierny. „Túto stavbu mali dokončiť v júli tohto roka, takže pri takejto stavbe posun o dva mesiace nie je kardinálny,“ hovorí generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko.
Téme sa v reportáži venoval redaktor RTVS Robert Latta:
„Nebol tam nejaký fatálny problém, ktorý by stavbu zdržal,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav Jiří Skuhra. Najviac im dal zabrať most nad riekou Torysa. „Tým, že to bol najdlhší mostný objekt, tak s ním bolo asi najviac problémov pri výstavbe,“ zhodnotil hlavný inžinier stavby Ján Kuchár.
Súčasťou 1. etapy je zhruba kilometrový tunel Bikoš. Ide o prvý tunel u nás, ktorý má LED svetlá. Zároveň s dokončením prvej etapy štartuje výstavba druhej. Spolu vytvoria severný obchvat Prešova. Počas výstavby vyťažia dva milióny kubických metrov zeminy.
„Viac-menej všetky vykopané materiály spätne zabudujú v rámci tejto stavby na iné objekty,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály.
Ďalšie úseky pripravujú
„Verím, že o štyri roky, keď sa to celé sprevádzkuje, nebudeme mať už žiadnu tranzitnú dopravu,“ nádeja sa primátor mesta Prešov František Oľha.
„Dokonca aj z Poľska, všetky kamióny obídu Prešov ale už kompletne,“ dodáva Jacko. V Prešove však upozorňujú, že je dôležité čím skôr postaviť celú R4 až k hraniciam s Poľskom.
„Sme súčasťou jednej veľkej trasy Via Carpatia, kde všetky okolité štáty dokončili alebo dokončujú, takže, aby sme nezískali medzinárodnú blamáž,“ skonštatoval člen občianskeho združenia Náš Prešov Ján Benko.
Národná diaľničná spoločnosť reaguje, že ďalšie úseky rýchlostnej cesty pripravuje. „Keď sa všetko dobre podarí, tak to naozaj bude ukončené v roku 2030,“ vyhlásil Jacko.
Celkovo ide o deväť úsekov v dĺžke takmer 60 kilometrov. Aby sa výstavba zrýchlila, dialničiari ich chcú súťažiť ako jednu stavbu.