Na hlavný obsah

Internet obleteli zábery z diskotéky vo vlaku. Službu ponúka národný dopravca

ZSSK pritom trápi nedostatok reštauračných vozňov.

Internet obleteli zábery z diskotéky vo vlaku. Službu ponúka národný dopravca
Spoločenský vozeň pripravuje ZSSK podľa požiadaviek zákazníka. Foto: ZSSK/@dj_drsound

Diskotéka za jazdy vo vlaku – tak by sa dali opísať zábery, ktoré obleteli slovenských používateľov sociálnych sietí. Nejde pri tom o obrázky zo zahraničia, túto službu ponúka na objednávku Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Komerčná služba ZSSK s názvom spoločenský vozeň sa od bežných služieb líši cenou, ktorá závisí od viacerých faktorov. Odvíja sa od časového rozvrhu, trasy, počtu dní prenájmu špeciálneho vozňa a iných primárnych nákladov. Nejde pritom o novinku, službu národný dopravca ponúka 15 rokov, priblížil Dominik Drevický z odboru komunikácie národného dopravcu.

„ZSSK má spoločenský vozeň od roku 2008. Odvtedy službu prispôsobenia spoločenského vozňa ponúkame na rôzne spoločenské, firemné a súkromné akcie,“ priblížil Drevický.

Zdroj: TikTok/@dj_drsound, @makbedrik

Spoločnosť zatiaľ disponuje len jedným takýmto spoločenským vozňom. Ten však na požiadavku zákazníka môže zaradiť na pravidelných spojoch, ale aj ako súčasť mimoriadneho vlaku. Záujemca si však takýto spoj musí takisto objednať.

Špeciálny vozeň sa nevyužíva len ako zážitková diskotéka či priestor na konferencie a firemné akcie. „Tento rok bol spoločenský vozeň využitý ako prenosná galéria obrazov, slúžil ako priestor pre vykonávanie osvety celospoločensky citlivých tém: zdravie a preventívne prehliadky, natáčali sa v ňom aj scény do pripravovaného veľkofilmu,“ uviedol Drevický.

Ako optimálnu kapacitu takéhoto vozňa uvádza národný dopravca 60 osôb. Nachádza sa v ňom 20 miest na sedenie, pričom sa podľa typu akcie, ktorú si zákazník objedná, môže meniť.

Železničná spoločnosť štatistiku o tom, koľko zákazníkov zatiaľ túto službu využilo, ani o tom, koľko cestujúcich previezla, nevedie. Keďže ide o komerčnú službu, ZSSK odmietla špecifikovať, aký prínos mala služba pre jej rozpočet.

Chýbajúce reštauračné vozne nenahradia

ZSSK sužuje nedostatok reštauračných vozňov, čo spôsobuje ich časté výpadky na diaľkových spojoch. Spoločenským vozňom ich neplánuje nahrádzať. Situáciu v súčasnosti rieši minibarovými vozíkmi, ktoré sa snaží nasadiť do vlakov typu IC a Ex 6xx, ak v nich reštauračný vozeň chýba. Problémom je aj servis starých reštauračných vozňov.

„Zároveň zmluvný dodávateľ nám zo šiestich objednaných nových reštauračných vozňov dodal dva a následne sa dostal do finančných problémov. Riešenie tohto problému sa predĺžilo, keďže následkom finančných problémov pôvodnú firmu kúpil v konkurze nový majiteľ, ktorý v súčasnosti rieši možnosti dodania ďalších reštauračných vozňov,“ skonštatoval Drevický.

Nový majiteľ však avizoval dodanie nového, tretieho reštauračného vozňa do konca roka 2023. Ďalší by mal podľa ZSSK pribudnúť do polovice roka 2024 a ďalšie dva to 31. decembra 2024.

Drevický pripomenul, že podobný problém majú aj diaľkové spojenia v susedných krajinách, ktoré zabezpečujú radenie vlakov Eurocity. Ide o maďarského poskytovateľa MÁV a České dráhy.

Spoločenské vozne tak zostávajú komerčnou službou na objednávku podľa predstáv zákazníka. Rôzne akcie v nich organizuje aj samotná spoločnosť ZSSK. Drevický medzi takýmito akciami spomenul napríklad pojazdnú výstavu s kaviarňou umelca Luku Braseho či aktivity k Európskemu týždňu mobility, Lige proti rakovine a Únie nevidiacich Slovenska.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko