Na hlavný obsah

Každý šiesty absolvent je nezamestnaný. Mladí nie sú leniví, ale majú vysoké očakávania

Absolventi sú pritom na trhu práce žiadaní.

Každý šiesty absolvent je nezamestnaný. Mladí nie sú leniví, ale majú vysoké očakávania
Na ilustračnej snímke študenti. Foto: TASR/František Iván

Každý šiesty človek vo veku 20 až 24 rokov, ktorý ukončil štúdium, je podľa Štatistického úradu SR nezamestnaný. Trendom generácie Z je predlžovanie prázdnin medzi koncom štúdia a nástupom do práce.

Z prieskumu personálnej agentúry Grafton vyplynulo, že mladí ľudia majú vo vzťahu k svojej práci vysoké očakávania. Naopak, ponúknuť môžu schopnosť rýchlo sa učiť, pracovať v tíme a v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami lepšie jazykové a technologické zručnosti.

O absolventoch z generácie Z hovoril projektový manažér personálnej agentúry Grafton Branislav Jančuška v relácii Aktuálne :24, rozhovor viedla moderátorka Barbora Bodáková:

Štatistika ukazuje, že 14 percent nezamestnaných tvoria práve ľudia v tejto vekovej kategórii. Podľa projektového manažéra personálnej agentúry Grafton Branislava Jančušku hovorí, že tvrdenie o tom, že sa mladým nechce pracovať, by bolo veľmi zjednodušené. Okrem predlžovania prázdnin podľa neho si mladí ľudia dávajú s výberom zamestnania na čas.

Mladí ľudia si však nemusia len ‚predlžovať prázdniny‘. „Máme mladých ľudí, ktorí síce sú v evidencii nezamestnaných, ale popri tom si rozširujú kvalifikáciu, vzdelávajú sa, pracujú – získavajú skúsenosti v zahraničí a rozširujú si tak jazykové zručnosti,“ uviedol Jančuška.

Absolventi by však nemali mať problém uplatniť sa na trhu práce. Ako informoval Jančuška, zamestnávatelia ich vyhľadávajú. Medzi výhody mladých zamestnancov pritom zaradil vyššiu digitálnu gramotnosť.

Majú špecifické očakávania

Ďalším dôvodom, prečo mladí ľudia môžu odďaľovať svoj nástup do zamestnania, sú špecifické očakávania od zamestnávateľov. Či už ide o očakávania o výške mzdy alebo práce, nie vždy nájdu s potenciálnym zamestnávateľom vzájomné pochopenie.

Mzda, aj keď je pre mladých dôležitým faktorom, nerozhoduje vždy. „Generácia Z sa už pozerá aj po iných ukazovateľoch ako poslanie firmy, jej misia, ako vplýva na rôzne sociálne, enviro oblasti, či ponúka nové zručnosti, vedomosti, rozhľad,“ povedal Jančuška.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika