Chodci mimo priechodov, jazda cyklistov po chodníkoch, či autá prechádzajúce cez cyklistické pruhy. Aj takéto správanie priznali účastníci dopravy v Európe.
Paradoxne, väčšina spomenula obavy z rizikového správania sa ostatných účastníkov premávky. Vyplýva to z prieskumu 12 európskych krajín vrátane Slovenska. Robili ho na vzorke takmer 12 500 ľudí.
Vodiči, cyklisti, chodci, ale neraz aj kolobežkári či motorkári. Hoci každý využíva iný spôsob dopravy, spája ich úzkosť pociťovaná na cestách.
Úzkosti, ktorú pociťujú mnohí účastníci cestnej premávky, sa v Správach RTVS venovala redaktorka Jana Obrancová:
„Podľa väčšiny účastníkov cestnej premávky na cestách vládne mimoriadne úzkostná atmosféra, a to najmä v súvislosti s rizikovým správaním iných účastníkov cestnej premávky. Tento pocit na Slovensku vyjadrilo napríklad 95 percent pravidelných cyklistov a 84 percent chodcov,“ priblížila zástupkyňa Vinci Autoroutes Lenka Kubejová.
„Čo sa často v doprave deje, je to, že jedni účastníci cestnej premávky vnímajú druhých ako keby konkurentov alebo niekoho, kto im prekáža. Doprava vyžaduje v princípe viac tolerancie a rešpektu v zmysle toho, že to, čo sa deje v doprave nie je to, že niekto chce prekážať mne alebo zavadzia mne, ale tiež si ide za svojim cieľom,“ hovorí dopravný psychológ Peter Klubert.
Chodci sa podľa prieskumu najčastejšie obávajú toho, že ich vodiči nepustia prejsť cez cestu, aj keď sú na priechode pre chodcov. U cyklistov sú zas obavy z agresívneho správania na cestách aj z toho, že ich ohrozia motoristi.
Nedodržiavanie pravidiel
K rizikám na cestách však neraz prispievajú aj nemotoroví účastníci premávky. V prieskume priznali, že nie vždy dodržiavajú pravidlá.
„Napríklad 16 percent Európanov a až 27 percent Slovákov priznalo, že keď jazdia na bicykli, dávajú v premávke menší pozor, ako keď jazdia v aute. Dopravné značky dokonca rešpektuje menej než takmer tretina opýtaných, keď sú v premávke ako cyklisti,“ uviedla Kubejová.
„Niektorí bicyklisti sa spoliehajú na šoférov, že musia na nich brať ohľady. A tak naberá s povedomím toho, že právo je na jeho strane, majú aj akoby väčšie sebavedomie. Realitou ale je, že ak ho niekto zraní, a hoci môže byť v práve, tak dôsledky bude znášať práve on, ktorý je slabší,“ upozorňuje Klubert.
Na slovenských cestách od začiatku roka zomrelo už vyše 220 ľudí, z nich bolo 28 motocyklistov, 60 chodcov a 18 cyklistov. Tí môžu byť aktuálne ohrozený aj slabšou viditeľnosťou, ktorú spôsobuje jesenné počasie aj skoršie stmievanie. Odborníci preto vyzývajú na opatrnosť.