Obeťami sobotňajšieho (25. 11.) leteckého nešťastia v Rakúsku sú s najväčšou pravdepodobnosťou Česi. V tlačovej správe o tom v nedeľu (26. 11.) informovala hornorakúska polícia.
Zároveň zdôraznila, že sa totožnosť štyroch mŕtvych – dvoch mužov a dvoch žien – stále ešte overuje. A to aj v spolupráci s českými úradmi. Prokuratúra v rakúskom meste Wels nariadila pitvu.
Malé lietadlo vzlietlo z Příbrami a zrútilo sa pri zlom počasí na horu Kasberg v Hornom Rakúsku, zhruba 50 kilometrov juhozápadne od Linzu. Trosky stroja sa úrady pokúsia vyzdvihnúť v pondelok (27. 11.).
Manažérka Letiska Příbram Klára Lieblová v nedeľu oznámila, že vzhľadom na závažnosť celej udalosti a vzhľadom na pozostalých a policajné vyšetrovanie nebude vec komentovať.
Zlé poveternostné podmienky
Hornorakúska polícia uviedla, že v okamihu havárie panovali v oblasti zlé poveternostné podmienky, fúkal silný vietor, snežilo a viditeľnosť bola malá.
„To vedie k domnienke, že pilot mohol stratiť kontrolu nad lietadlom,“ píše sa v tlačovej správe. Podľa nej museli dokonca sobotňajšiu záchrannú akciu najskôr nakrátko prerušiť, a to práve pre zlé počasie. Na strmých svahoch Kasbergu ležalo až 70 centimetrov nového snehu.
Jednomotorový stroj typu Rockwell Commander 112B podľa serveru Aviation Safety Network štartoval v Příbrami, mieril na chorvátsku Istriu a mal nemeckú registráciu.
Hovorca českého ministerstva zahraničia Daniel Drake povedal, že česká ambasáda vo Viedni je v kontakte s Krajinským kriminálnym úradom, ktorý vedie vyšetrovanie. „Bližšie informácie zatiaľ nemáme k dispozícii,“ dodal.
Manažérka příbramského letiska, z ktorého lietadlo vzlietlo, nechcela haváriu komentovať. „Môžem iba potvrdiť, že plne kooperujeme s Políciou ČR, s Ústavom pre odborné zisťovanie príčin leteckých nehôd a predovšetkým s rakúskym vyšetrovateľom,“ uviedla Lieblová.
Lietadlo nemalo letieť, tvrdí expert
Verejnoprávna stanica ORF ráno napísala, že pri podobných leteckých nešťastiach sa v Rakúsku zvyčajne zriaďuje osobitná vyšetrovacia komisia. Tá má za úlohu zistiť, či haváriu spôsobil technický problém, či bola na vine ľudská chyba.
Český Ústav pre odborné zisťovanie príčin leteckých nehôd v sobotu povedal, že zvyčajne dostáva informácie o pádoch lietadiel z Česka v zahraničí so oneskorením jedného až dvoch dní. Následne sa podieľa na vyšetrovaní podľa toho, aké požiadavky má zahraničné oznamujúce organizácie.
Letecký expert Christian Klopf, ktorého oslovil denník Oberösterreichische Nachrichten, uviedol, že podľa neho bol typ lietadla „nevhodný, aby v týchto poveternostných podmienkach prelietal Alpy“.
„Tento stroj je len čiastočne vhodný na let bez prístrojov. Pilot tak nemôže letieť nad mraky a musel letieť len podľa toho, čo videl,“ povedal Klopf. Dodal, že to za daného počasia bolo „extrémne ťažké“.
„Snežilo, fúkal silný vietor a boli turbulencie,“ dodal odborník, podľa ktorého je pri tomto počasí vhodnejšie letieť cez Rakúsko na juh o niečo východnejšou trasou. Klopf tiež uviedol, že je možné, že pilot vletel do iného horského údolia, ako pôvodne chcel. Pre zlú viditeľnosť sa už však nedokázal otočiť.