Na hlavný obsah

Občania žiadajú obnovu zrušenej trate, pre štát bola neekonomická. Ľudia sú bez nej odkázaní na autá a autobusy

Ide o trať medzi obcami Radošina a Zbehy.

Občania žiadajú obnovu zrušenej trate, pre štát bola neekonomická. Ľudia sú bez nej odkázaní na autá a autobusy
Chátrajúca vlaková trať vo Veľkých Ripňanoch. Foto: RTVS

Pre štát bola neekonomická a tak ju zrušil. Ľudia ju teraz žiadajú obnoviť. Železničná trať medzi obcami Radošina a Zbehy v Nitrianskom kraji nefunguje už 20 rokov. Obyvatelia sú odkázaní na autá alebo autobusy. Tie sú drahšie a premávka hustejšia. Volajú preto po návrate vlakov do regiónu.

Po tejto trati prešli vlaky naposledy v roku 2003. Odvtedy chátra podobne ako viaceré staničné budovy. Vo Veľkých Ripňanoch zo stanice urobili komunitné centrum, ľudia by však návrat železničiarov do budovy privítali.

„Železničná doprava je pre cestujúceho aj lacnejšia, pretože sú takzvané týždenné lístky, mesačné. A, samozrejme, aj jedna jazda je lacnejšia oproti autobusu,“ skonštatoval iniciátor petície za obnovu železničného spojenia Patrik Pagáč.

„Ľudia by si opäť zvykli na dopravu a cestovanie do zamestnania, do škôl, pretože trať je veľmi jednoduchá spojnica medzi Radošinou a Nitrou,“ uviedol starosta Veľkých Ripnian Jozef Krištof.

„Doprava sa zastavuje vtedy, keď je malý záujem cestujúcich o vlakové spojenia alebo je efektívnejšia a hospodárnejšia autobusová doprava. To je aj prípad trate Zbehy – Radošina, kde je adekvátna ponuka autobusového spojenia,“ informoval hovorca rezortu dopravy Martin Petro.

Petícii na obnovu trate medzi obcami Radošina a Zbehy sa v reportáži v relácii Správy RTVS z regiónov venovala redaktorka Jana Obrancová:

Kraj by obnovu trate privítal

Autobusy premávajú na náklady samosprávneho kraja. „Zrušenie trate znamenalo pre Nitriansky samosprávny kraj zabezpečiť obslužnosť tohto územia spojmi prímestskej autobusovej dopravy. Kraj preto podporuje obnovenie trate,“ priblížila hovorkyňa Nitrianskeho kraja Henrieta Prokopová.

V novom grafikone 2023/2024 si ministerstvo neobjednalo výkony na tejto trati a nateraz, aj vzhľadom na ponuku autobusových spojení, o takomto niečom ani neuvažujeme,“ podotkol Petro.

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v minulosti prevádzka trate nedávala ekonomický ani verejný zmysel a návrat cestujúcich po vyše 20 rokoch nevidí reálne.

„Občania sami chcú formou petície obnovu železničnej dopravy. Elektronická petícia má zhruba už okolo 500 podpisov. Do toho bude papierová petícia, kde má zhruba tiež okolo 130 až 140 podpisov,“ dodal Pagáč.

Petíciu plánujú obyvatelia predložiť ministerstvu dopravy. Pokiaľ k obnoveniu spojenia nedôjde, niektoré obce zvažujú využiť existujúcu trať aspoň na cyklodreziny.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny