Slovenskí doktorandi takmer vôbec nechodia na stáže do zahraničia. Viacerí z nich upozorňujú tiež na to, že školitelia im nevenujú dostatočnú pozornosť. Vyplýva to z prieskumu, ktorý zverejnila Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo.
Zúčastnila sa na ňom pätina doktorandov z tunajších vysokých škôl a Slovenskej akadémie vied. V konečnom dôsledku spokojných bolo 70 percent.
Hoci väčšina doktorandov v anonymnom dotazníku uviedla, že sú so štúdiom spokojní, konkrétne zistenia sú alarmujúce.
„Veľa doktorandov deklarovalo, že sa im školiteľ nevenuje alebo sa im venuje menej ako raz za mesiac. To musíme odstrániť. Školiteľ sa musí venovať doktorandom na pravidelnej báze. Je to individuálne štúdium, takýto bezprostredný kontakt tam musí byť,“ priblížil predseda výkonnej rady Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo Robert Redhammer.
Pätnásť percent doktorandov tvrdilo, že sa im školiteľ takmer vôbec nevenuje, ďalších 16 percent reagovalo, že sa im venuje denne, 32 percent potvrdilo odborný kontakt raz za týždeň.
Ďalším problémom sú zahraničné stáže. Tri štvrtiny doktorandov vôbec neboli na zahraničnej stáži. Z tých, ktorí už získali titul získali viac ako polovica. Robert Redhammer uviedol, že školy musia tento stav zmeniť. V jeseni sa tieto zistenia podľa neho prejavia v zmene štandardov.
„Určite to urobíme, keď to máme aj od študentov aj od európskych štruktúr, že to odporúčajú konkrétne našej agentúre. Určite do toho pôjdeme,“ dodal Redhammer.
Premrhaná príležitosť na zlepšenie
Išlo o anonymný dotazník, agentúra nepozná ani mená doktorandov, ale ani to, na ktorej škole študujú. Odborníčka na vysoké školy Renáta Hall hovorí o premrhanej príležitosti.
„Vysoké školy nedostanú informáciu o tom, aké sú konkrétne problémy u nich a čo by vedeli zlepšiť. Majú len informáciu o celoslovenskom priemere,“ uviedla Hall.
Agentúra je podľa jej slov regulátorom pre vysoké školstvo. „Nepripravila dáta, ktoré by vedela využiť pri práve prebiehajúcich komplexných posudzovania vysokých škôl a teraz od nich žiadať nápravu do budúcnosti,“ skonštatovala.
Ďalšie akreditácie budú o šesť rokov, Renáta Hall predpokladá, že tri až štyri generácie doktorandov môžu byť pripravované s rovnakými nedostatkami.