Poliaci dokončujú prvú diaľnicu k slovenským hraniciam. Na jeho výstavbe sa bol pozrieť štáb RTVS. Po spustení cesty očakávajú zvýšený nápor dopravy. Pokračovanie diaľnice na slovenskej strane však chýba. Hrozí kolaps.
Na diaľnici S1 od poľského mesta Bielsko-Biala chýba posledný približne osem a pol kilometrový úsek. Súčasťou diaľnice na poľskej strane, ktorá ide až k slovenským hraniciam je tunel. Práce na ňom sú už vo finále a odovzdať ho chcú ešte v novembri tohto roka.
„Práve teraz sme v stave finálneho ostenia, ktoré sa buduje na druhej tunelovej rúre, keďže prvá tunelová rúra v tomto diaľničnom tuneli je už ukončená betonážou, tunely sú prerazené,“ hovorí zástupca staviteľských akcionárov Miroslav Remeta.
Chýbajúcej diaľnici na slovenskej strane sa v Správach RTVS z regiónov venoval redaktor Erik Vrábel:
„Vďaka tomu bude až k hranici so Slovenskom plné prepojenie rýchlostnými komunikáciami, tak už bude lopta na strane Slovenska,“ uviedol veľvyslanec Poľskej republiky v Bratislave Maciej Ruczaj.
Diaľnicu až po slovenské hranice chcú Poliaci motoristom sprejazdniť už začiatkom budúceho roka. A tam nastáva problém, pretože D3 na Slovensku stále chýba. Chýbajúca diaľnica spôsobuje denné zápchy už teraz.
V prevádzke je len časť diaľnice
„Práve otvorením tejto S-ky z poľskej strany dôjde k naozaj neúmernému navýšeniu dopravy cez Kysuce. Predmetný úsek Čadca-Žilina, pokiaľ sa nedobuduje, tak nám hrozí skolabovanie dopravy,“ upozorňuje starosta obce Skalité a poslanec NR SR Jozef Cech (Hlas-SD).
„Infraštruktúrne prepojenia medzi Poľskom a Slovenskom sú veľmi zlé. V súčasnosti nemáme ani jednu štvorprúdovku medzi Slovenskom, je pravda že tempo výstavby u nás je výrazne nižšie ako v Poľsku. Štúdie hovoria, že staviame 10-krát pomalšie ako poľská strana,“ skonštatovala veľvyslankyňa Slovenskej republiky vo Varšave Andrea Elscheková-Matisová.
Od našich hraníc je v prevádzke zatiaľ len časť diaľnice a to po Čadcu. Zvyšné úseky po Žilinu len pripravujú. Prebieha proces posudzovania vplyvov na životné prostredie, takzvaná EIA.
„Uvedomujeme si, že ten dopravný kolaps už tam teraz je. Preto sa snažíme s touto situáciou pohnúť, avšak súčasná legislatíva nám neumožňuje tento úsek postaviť za rok-dva. Preto je odpoveďou aj zákon o strategických investíciách, ako viete, stále čakáme ako to s ním dopadne,“ oznámila hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
„Všade stále pripomíname, že to je tá najväčšia brzda v rozvoji vzájomných vzťahov. Pevne dúfam, že odhodlanie na slovenskej strane bude nielen verbálne, ale premení sa aj v činy,“ zdôraznil Ruczaj.
Aby dialničiari postavili zvyšné úseky D3 z európskych peňazí, musia to stihnúť do piatich rokov.