Na hlavný obsah

Na západe Slovenska hrozí kolaps železničnej dopravy. Chýbajú kľúčoví zamestnanci

Rezort dopravy hľadá riešenie.

Na západe Slovenska hrozí kolaps železničnej dopravy. Chýbajú kľúčoví zamestnanci
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Železničná doprava na západnom Slovensku by mohla o niekoľko mesiacov skolabovať. Tvrdia to železniční odborári, podľa ktorých chýbajú výpravcovia, ale aj ďalšie dôležité profesie na železničných dráhach. Ministerstvo dopravy ubezpečuje, že hľadá riešenie.

Na západnom Slovensku chýba podľa Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov (OAVD) 500 kľúčových zamestnancov. Sú to výpravcovia, výhybkári, ale aj posunovači. Podľa podpredseda republikovej rady OAVD Mateja Ferenceiho by kolaps mohol nastať, ak by sa situácia neriešila, zhruba v polovici roka.

„Keďže sme na to upozorňovali dlhodobo, pravdepodobnosť sa dneska blíži ku 100 percentám, že dôjde k redukcii vlakových spojení a obmedzeniu vlakovej dopravy na Slovensku,“ pokračoval riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Prečo hrozí na západnom Slovensku kolaps železničnej dopravy v reportáži v Správach RTVS zisťoval redaktor Oliver Remiáš:

Ministerstvo hľadá riešenie

Ministerstvo dopravy ubezpečuje, že na riešení situácie pracuje a so železnicami rokuje. Naposledy sa stretli v pondelok (5. 2.). „Ubezpečujeme verejnosť, že urobíme všetko preto, aby sa katastrofické scenáre, ktoré dnes veštia odborári, nenaplnili,“ informovala hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.

Ako situáciu vyriešia sme sa pýtali aj v ŽSR. Odpoveď na otázky sme zatiaľ nedostali. Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov spôsobila aj možnosť odísť do predčasného dôchodku za výhodných podmienok po 40 odpracovaných rokoch. Predčasní dôchodcovia nemôžu popri penzii pracovať. železničiarom by pomohla zmena zákona.

„Okamžite novelizovať túto zákonnú úpravu, aby sa aspoň časť zamestnancov vrátila do profesií a potom už veľa možností nezostáva. Totižto, vyškoliť výpravcov trvá zhruba rok,“ podotkol Matej.

Na bratislavskej hlavnej stanici donedávna v noci slúžili štyria výpravcovia. Dnes sú tam len traja. Bezpečnosť železničnej dopravy na západnom Slovensku podľa Ferenceiho nie je ohrozená. „Nikto v Železniciach Slovenskej republiky by nešiel do bezpečnostného rizika, do priameho ohrozenia dopravy, pretože to by mohlo mať aj fatálne dôsledky,“ dodal.

Situácia je podľa Mateja mimoriadne vážna, no bezpečnostné riziká ani podľa neho cestujúcim nehrozia.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny