Počet obuvníkov na Slovensku klesá. V praxi to znamená, že ľudia si nemajú kde dať opraviť topánky, vymeniť podpätky alebo doplniť chýbajúcu nit na aktovke.
Starí majstri odchádzajú do dôchodku a mladí o toto remeslo nemajú záujem. V Nitre bolo pred 30 rokmi 14 opravovní obuvi, dnes zostala iba jedna.
Jozef Szabo je vyučený krajčír, no 40 rokov sa venoval oprave obuvi. Vlani odišiel do dôchodku a svoju prevádzku v Nitre nemal komu predať. V čase jej fungovania denne opravil zhruba 25 párov topánok.
Na nedostatok obuvníkov v Správach RTVS upozornili Miriam Dobrotová a Miroslav Lyko:
„Hlavne teda opätky, podrážky hlavne na tých drahších topánkach. Samozrejme na tých ihličkových opätky dlho nevydržia a potom toho lepenia tam bolo dosť,“ povedal obuvník na dôchodku.
Majster hovorí, že mladí túto prácu robiť nechcú. Potvrdzujú to aj v škole v Mojmírovciach, kde mali posledného absolventa v obuvníckom odbore pred šiestimi rokmi.
„Učebný odbor kožiarska výroba, oprava obuvi bol v celej tejto budove s tým, že tu bolo 30 detí. Postupne záujem o tento odbor upadal. Záhradníci už pomaly zapĺňajú túto obuvnícku dielňu,“ uviedol zástupca riaditeľa Odborného učilišťa internátneho (OUI) Mojmírovce Ľuboš Jančovič.
„Obsahuje šijacie stroje – elektrické, spravkárenské, ďalej obsahuje kombinované stroje, na ktorých sa robili podrážky, podošvy,“ vysvetlila majsterka odborného výcviku na OUI v Mojmírovciach Viera Szabová.
Nevyužité obuvnícke dielne majú aj na odbornej škole v Partizánskom, ktorá pôvodne vznikla pre tento druh priemyslu.
Záujem je nízky
„V minulosti sme mali ešte žiakov na študijný odbor technik obuvníckej výroby. Aj tento rok ponúkame nejaké voľné miesta pre žiakov, ale zatiaľ nie je žiaden záujem,“ podotkla riaditeľka Strednej odbornej školy v Partizánskom Katarína Hartmannová.
Riaditeľka školy upozorňuje, že to môže byť aj pre náročnosť práce a nízke platy. Bývalý opravár obuvi Jozef Szabo to potvrdzuje, že v odbore nie sú veľké tržby. „Je to dobré remeslo – nenechá vás umrieť, ale ani žiť,“ doplnil.
Vyučení odborníci podľa odborárov čoraz viac chýbajú nielen v opravovniach topánok, ale aj vo firmách, kde sa vyrábajú.