Pre historické centrá v mestách Prešov a Bardejov platia dopravné obmedzenia, a teda prísnejší režim ako na ďalších uliciach. Sú to pešie zóny.
Mestá vyzývajú vodičov, aby rešpektovali značky a neskracovali si cestu doslova zakázaným územím. Aj takto obe radnice eliminujú hlavne vjazd ťažkých vozidiel, pod váhou ktorých dochádza k poškodeniu dlažby .
Majstri kamenári už sú opäť „na kolenách“ a opravujú dlažbu na Radničnom námestí v Bardejove. Po zime majú plné ruky práce. To, čo poškodí mráz, potom dokončí váha vozidiel.
Problémom s dlažbou na námestiach v mestách Bardejov a Prešov sa v Správach RTVS z regiónov venovala redaktorka Diana Murdziková:
Len na tento rok do opráv dlažby investuje bardejovská radnica 12-tisíc až 14-tisíc eur. Ako UNESCO mesto nechcú mať doslova deravé historické centrum a navyše, nechcú riskovať poškodenie zdravia. „Aby sme sa vyhli úrazom aj vytknutým členkomm aj možno nabitým kolenám,“ uviedol hovorca Bardejova Štefan Hij.
„Služby tu fungujú, mnohé prevádzky, kde príde aj ťažké auto a ono to jednoducho poškodí. Ale na nás je, aby sme o dali do pôvodného stavu,“ skonštatoval primátor mesta Bardejov Boris Hanuščak.
Toleranciu a ústretovosť očakáva mesto aj od verejnosti. Do historickej časti môžu len tí, ktorí majú oprávnenie. „Mestská polícia, ktorá hliadkuje na Radničnom námestí ich upozorňuje na zákaz vjazdu,“ informoval Hij.
Problém rieši aj Prešov
Aj dlažba v centre Prešova už zažila svoje, rozpadáva sa a na mnohých miestach chýba. Radnica, pre jej ďalšie nezaťažovanie zakázala vjazd vozidlám ťažším ako 3,5 tony a znížila počet povolení na vjazd do pešej zóny.
„Z pôvodných 1 400 sme zredukovali počet týchto povolení na zhruba polovicu, ročne je to len 700 povolení,“ dodal hovorca mesta Prešov Michal Hudák.
Ťažké vozidlá sa tak do centra podobne ako v Bardejove dostanú len výnimočne a len na povolenky. Napríklad na oslavy sv. Floriána či pri dôležitej údržbe budov.