Predaj falšovaných produktov sa v Európskej únii rozrastá. Najviac sa falšuje oblečenie, hračky či šperky. Napríklad Slovensko pre napodobneniny vlani zaznamenalo ročnú stratu takmer osem percent zisku z predaja odevov, celkovo v hodnote 107 miliónov eur.
Občianske združenie z Banskej Štiavnice sa venuje ručnej výrobe oblečenia z vlny, ktorá pochádza zo slovenských oviec. Na trhu s oblečením sa už stretli s tým, že pre vyššie ceny ich výrobkov zákazníci radšej siahli po lacnejšom falošnom produkte.
„Samozrejme, o tom trende vieme. V súčasnosti zvažujeme o tom, že by sme si zaplatili ochrannú známku, aby sme sa podobným situáciám pokúsili vyhnúť,“ priblížila marketingová manažérka občianskeho združenia Gubaňa Šárka Minárik.
Za minulý rok finančná správa zadržala v slovenských obchodoch a skladoch takmer 105-tisíc kusov falšovaného tovaru za približne 3,5 milióna eur. Najviac sa falšuje oblečenie, hračky, kozmetika a šperky.
„Falzifikáty najčastejšie pochádzajú z ázijských krajín ako Čína, Thajsko, Hongkong, ale v rámci domáceho trhu už boli zaistené aj komodity vyrobené na Slovensku alebo v rámci Európskej únie,“ vysvetlila Drahomíra Adamčíková z oddelenia komunikácie Finančného riaditeľstva SR.
Rozmachu falšovania produktov v Európskej únii sa v Správach :24 venoval redaktor Peter Mútňan:
Falzifikáty majú nižšiu cenu, ale aj kvalitu
Napodobňovanie produktov sa najviac týka odevného priemyslu. Slovenských podnikateľov pripravilo falšovanie oblečenia ročne o približne 107 miliónov eur.
„Dochádza aj k úbytku zamestnania, nie je to len o číslach, že sa menej tovarov predáva. Slováci prichádzajú o 1 900 pracovných miest, ktoré by mohli robiť v danom odvetví,“ uviedol predseda Úradu priemyselného vlastníctva SR Matúš Medvec.
Zákazníci najčastejšie siahajú po falzifikátoch pre ich nižšiu cenu. „Lacnejšia náhrada často znamená nielen zhoršenú kvalitu, ale aj zdravotné riziká,“ dodal Medvec.
Proti falšovaniu a pirátstvu vznikla na Slovensku v roku 2011 Medzirezortná komisia pre koordináciu spolupráce, ktorá organizuje rôzne školenia a kampane pre verejnosť.
Finančná správa s niekoľkými držiteľmi práv duševného vlastníctva podpísala aj Memorandum o vzájomnej spolupráci.