Na hlavný obsah

Mali byť ekologickejším variantom, to je však zrejme minulosťou. Akú stopu zanechajú trendové termohrnčeky?

Hrnčeky boli vlani v USA veľkým hitom.

Mali byť ekologickejším variantom, to je však zrejme minulosťou. Akú stopu zanechajú trendové termohrnčeky?
Ilustračná snímka, Foto: Unsplash

Hrnčeky Stanley, hit minulého roka, sú na prvý pohľad jasným víťazstvom pre planétu. Sú odolné a opakovane použiteľné. Na rozdiel od plastových fliaš, ktoré má nahrádzať, negeneruje hromady plastových odpadov. Napísal spravodajský server The New York Times.

Hrnčeková mánia však vyvolala aj menej ekologické a udržateľné správanie. Ľudia sa chvália, že ich vlastnia desiatky. Keď spoločnosť Target vydala špeciálne edície, vrátane veľmi žiadanej „Starbucks verzie“, spôsobilo to malú tlačenicu.

Okrem toho niektorí strážcovia najnovších trendov tvrdia, že móda hrnčekov Stanley už je za zenitom.

„Niektorí mileniáli alebo príslušníci generácie Z už sa ich hanbia nosiť,“ povedala Casey Lewisová, ktorá píše spravodajca o trendoch After School. „A všetci vieme, čo sa stane,“ dodala. Budú ležať nevyužité, bude sa na nich prášiť na poličke alebo v pivnici, alebo „v najhoršom prípade skončí na skládke“.

Ošiaľ po hrnčekoch Stanley je príbeh o tom, ako sa marketing, influenceri a sila sociálnych médií spojili a vytvorili kultúrny fenomén. Odhaduje sa, že sa v roku 2023 predalo desať miliónov termohrnčekov Quencher so slamkou. Celkové tržby spoločnosti Stanley za minulý rok dosiahli 750 miliónov dolárov. Pritom v roku 2020 to dosiahli menej ako 100 miliónov dolárov.

Hrnčeky tejto značky sa bežne predávajú za 35 až 45 dolárov (asi 32 až 37 eur), no z druhej ruky môžu byť ešte drahšie. Hashtag #StanleyCup má na sociálne sieti TikTok miliardy zobrazení.

Je eko skutočne ekologické?

Tento trend je však tiež príkladom toho, ako sa rastúci vesmír ekologických výrobkov – vecí pôvodne uvádzaných na trh ako udržateľné – môže stať spúšťačom jednoduchého nakupovania a hromadenia ďalších, čo potenciálne vymaže pôvodný zamýšľaný prínos týchto výrobkov pre životné prostredie.

Vešiaky na chodbe bytov a domov máme preplnené taškami, ktoré nás majú zachrániť pred pohromou jednorazových igelitiek. V kreslách sa hromadia čudné pomôcky, ako sú skladacie oceľové slamky alebo opakovane použiteľné nádoby na jedlo, ktoré majú obmedziť spotrebu tých jednorazových.

„Zmysel opakovane použiteľného hrnčeka spočíva v tom, že teoreticky potrebujete len jeden. A týmto jedným opakovane použiteľným hrnčekom nahradíte desiatky alebo dokonca stovky jednorazových šálok, fliaš a téglikov,“ povedala Sandra Goldmarková z katedry klimatológie Kolumbijskej univerzity.

Ak si však človek kúpi veľa takýchto hrnčekov, „musí vypiť veľa vody“, dodala, „aby vykompenzoval dosah ich výroby na životné prostredie“.

Výrobky, ktoré sa označujú ako udržateľné, ako napríklad termohrnčeky Stanley, majú tendenciu priťahovať pozornosť zákazníkov. Vlaňajšia štúdia spoločnosti McKinsey, ktorá skúmala päťročné údaje o objeme predaja 44-tisíc značiek, zistila jasnú súvislosť medzi výdavkami spotrebiteľov a marketingom súvisiacim s udržateľnosťou.

To nemusí byť nevyhnutne zlé. Pri väčšine výrobkov by prechod na udržateľnejšiu alternatívu nemusel nevyhnutne znamenať vyššiu spotrebu. Napríklad, nemusíte jesť viac zeleniny len preto, že ju vypestovali udržateľným spôsobom. Väčšina majiteľov hrnčekov Stanley pravdepodobne nemá zbierky na škále múzea alebo dokonca viac ako jeden či dva.

A aj keby ich mali, klimatická záťaž by bola oveľa nižšia ako napríklad jazda v palive hltajúcich SUV alebo lietanie v tryskáčoch.

Závisí to od spotrebiteľa

To, či trvalo udržateľný výrobok skutočne pomáha životnému prostrediu, závisí od toho, do akej miery udržiava záujem svojho majiteľa.

Vedci zaviedli termín, ktorý meria dobu, počas ktorej musí človek alternatívny výrobok opakovane používať, kým plne vykompenzuje vplyv výroby tohto produktu v porovnaní s rovnakým jednorazovým produktom – doba ekologickej návratnosti.

V dokumente z roku 2020 sa zistilo, že v prípade brčiek, téglikov na kávu a vidličiek treba kovové alternatívy používať najdlhšie – od niekoľkých mesiacov až po niekoľko rokov – aby sa ich používanie z ekologického hľadiska vyplatilo.

Na tejto dlhej dobe ekologickej návratnosti sa podieľa niekoľko vecí. Po prvé, výroba nehrdzavejúcej ocele je proces náročný na energiu a znečisťovanie životného prostredia, ktorý zvyčajne využíva uhlie, teda špinavé fosílne palivo.

Čím hrnčeky lákajú zberateľov?

Firma Stanley inzeruje, že jej hrnčeky, ale aj ostatné výrobky, vydržia počas celej životnosti. V poslednom čase však jej marketing kladie dôraz na limitované edície a oslnivú škálu farieb, čo láka zberateľov.

Stanley tiež uvádza, že sa snaží vyrábať svoje výrobky z udržateľnejších materiálov. Napríklad hrnčeky Quencher vyrábajú z 90 percent z recyklovanej ocele. No pri zahrnutí všetkých produktov Stanley je využitie recyklovanej ocele len 23 percent. Firma toto množstvo zvýšiť na najmenej 50 percent do roku 2025.

Podľa Philippa Pernsticha zo spoločnosti Minimu, softvérovej platformy pre evidenciu emisií uhlíka, môže byť splnenie tohto cieľa dosť zložité. Okrem iného preto, že recyklovanej ocele je pre vysoký dopytu nedostatok.

Medzitým sa na obzore objavil nový trend v odbore ekologických nádob na pitie – Owala. Už teraz zapĺňajú vysokoškolské kampusy. A čím lákajú na kúpu? Keď ich nachystáte, aby ste sa napili, vyzeráte ako koala.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet