Na hlavný obsah

Nová aplikácia by mohla pomôcť rodičom aj pediatrom. Takto by mala fungovať

Pripravuje ju rezort zdravotníctva.

Nová aplikácia by mohla pomôcť rodičom aj pediatrom. Takto by mala fungovať
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Ministerstvo zdravotníctva (MZ) SR pripravuje pre rodičov chorých detí mobilnú aplikáciu. Rodič zadá príznaky a systém mu pomôže rozhodnúť sa, či s dieťaťom navštíviť pediatra. Aplikácia by mohla odbremeniť detských lekárov.

Aplikácia bude určená pre rodičov a ich deti do osemnásť rokov. Po zadaní symptómov, ktoré dieťa má, dostanú odporúčanie, ako rýchlo a či vôbec majú vyhľadať detského lekára.

„Tým výsledkom je buď rada zostaň doma, plus následné poučenie, alebo kontaktuj svojho ošetrujúceho lekára, alebo choď na urgentný príjem, alebo v tom najkrízovejšom stave volaj 112,“ uviedla pracovníčka rezortu Lucia Povalová.

Ako by nová aplikácia rezortu zdravotníctva mohla fungovať a pre koho je určená zisťovala v reportáži v Správach RTVS redaktorka Veronika Čokinová a redaktor Peter Mútňan:

Rovnakú aplikáciu využívajú aj v zahraničí. Rezort zdravotníctva ju plánuje obstarať a spustiť v septembri tohto roka.

„To nie je len nejaká rada, ktorú si niekto vymyslel, ale je to naozaj relevantná odpoveď, ktorú pripravovali odborné spoločnosti. Považujeme to za obrovskú pomoc rodičom,“ povedala | hlavná odborníčka MZ SR pre primárnu pediatriu Elena Prokopová.

Pediatri očakávajú odľahčenie

Pediatri si od spustenia aplikácie sľubujú najmä to, že im zostane viac času pre tie deti, ktoré ich vyšetrenie naozaj potrebujú.

„Pre nás lekárov je obrovským stresom tá naša čakáreň. Pretože naozaj neviete, čo za tými dverami máte. Môže sa tam naozaj skrývať dieťa so soplíkom, ale napríklad aj dieťa s meningitídou. A vy potrebujete vidieť práve v určitom čase dieťa s tou meningitídou a to dieťa s tým soplíkom môže počkať,“ dodala Prokopová.

Dopyt po zdravotnej starostlivosti bude podľa analytika narastať. Vzhľadom na nedostatok lekárov budú takéto spôsoby triedenia pacientov, nevyhnutné. Vyžadovať si to však bude aj zmenu návykov pacientov.

My jednoducho sme dlhoročne zvyknutí na to, že keď sa posadím v čakárni u všeobecného lekára, tak možno o polhodinu, možno o dve hodiny, ale dostanem sa k nemu. Zlomiť toto myslenie, nebude úplne jednoduché,“ uzavrel analytik Martin Vlachynský.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko