V odborných školách nemajú záujem učiť ľudia z praxe. Doplatiť na to môžu samotní žiaci. Na žiadané odbory môžu preto riaditelia prijať len zlomok záujemcov. Majstrov odborného výcviku odrádza nízky plat. A tiež to, že si musia doplniť pedagogické vzdelanie.
Odborná škola remesiel v Bratislave môže na niektoré odbory zobrať namiesto 40 žiakov len časť z nich. Školákov by totiž nemal kto učiť.
„Počet záujemcov o odbor technik energetických budov stúpa, no nedokážeme zohnať troch majstrov. V tom prípade budeme musieť otvoriť len skupinu s dvanástimi,“ povedal riaditeľ SOŠ technológií a remesiel Peter Čordáš.
Nedostatku majstrov na odborných školách sa v Správach RTVS venovala redaktorka Emília Tóth Lengyelová:
S hľadaním majstrov už začali
Do začiatku nového školského roka síce zostáva asi pol rok, no riaditelia s hľadaním majstrov už začali, najmä u zamestnávateľov.
„Na portály Edujobs je aktuálne 33 ponúk z 22 škôl. Záujem zo strany uchádzačov nie je, pretože v priemere na takúto pracovnú ponuku reagujú traja ľudia,“ priblížila PR manažérka Alma Career Slovakia Ľubica Melcerová.
Ak aj na školu prídu, po niekoľkých mesiacoch si to rozmyslia. Odrádza ich aj nízky plat. Majster, ktorý príde do školy má mzdu rovnakú, ako učiteľka v škôlke, teda 938 eur v hrubom. Ak má napríklad dvadsať ročnú prax a pedagogické vzdelanie, 1 122 eur v hrubom.
„Určite som išiel platovo dole. To finančné ale nie je všetko. V škole som od rána do druhej a potom sa venujem rodine. Popri tom odovzdávam skúsenosti mladým, a to ma teší,“ priblížil majster odborného výcviku stolár Matúš Mušinský.
„Tým, že nemá vysokú školu, je zaradený v inej platovej tarife, ako je učiteľ s vysokoškolským vzdelaním. Vidím z tejto strany diskrimináciu. Mohla by sa dať prehodnotiť dĺžku praxe a zaradiť ho do inej platovej tarify,“ uviedla riaditeľka SOŠ technická v Prešove Janka Galdunová.
Problém v úväzkoch
Odborári vidia problém aj v úväzkoch týchto zamestnancov. „Sú v rozsahu 24 až 35 hodín týždenne. Či učím 24 alebo 35 hodín, mám stále rovnaký plat. Majster odborného výcviku nemôže mať nadčasovú hodinu. Toto kritizujeme a sme navrhovali znížiť limit úväzkov. Náš návrh bol v rozsahu 24 až 30 hodín,“ povedal predseda OZ pracovníkov školstva a vedy Pavel Ondek.
Odborári hovoria, že rezort školstva o týchto zmenách už rokuje. Dodávajú, že ak si škola chce dobrého majstra udržať, môže tak urobiť cez osobný príplatok, a to do výšky jeho tarifného platu.