Vo Francúzsku získava popularitu nový trend flexiholikov. Ide o ľudí, ktorí pijú alkohol len príležitostne a v značne obmedzenej miere.
Kým k obmedzeniu konzumácie mäsa vedú flexitariánov obavy o životné prostredie, flexiholici zase dbajú najmä na svoje zdravie. Nový trend využívajú aj obchodníci. V Paríži tak vznikol špecializovaný obchod s nealkoholickými alternatívami vína a liehovín. Netradičné kokteily propagujú aj niektorí someliéri, píše denník Le Figaro.
„Našu klientelu tvoria z 80 percent flexiholici, ktorí ďalej pijú alkohol, ale ocenia občasné prestávky. Napoludnie alebo večer počas pracovného týždňa majú chuť vyskúšať si komplexné aromatické nápoje bez toho, aby pocítili účinky alkoholu,“ vysvetľujú majitelia parížskeho obchodu Paon qui boit (Páv, ktorý pije).
Tento podnik ponúka okolo 500 druhov nealkoholických nápojov. V roku 2022 ho založil právnik Augustin Laborde, ktorý sa inšpiroval dlhodobým pracovným pobytom v Afganistane, kde islamské právo konzumáciu alkoholu zakazuje. Počas pandémie Covidu-19 potom sám prestal piť a rovnaké tendencie pozoroval aj u svojich priateľov.
Dôležitá je chuť
Verejnosť už pochopila, že alkoholické a nealkoholické nápoje si nekonkurujú, ale dopĺňajú sa, tvrdí Laborde. K rastúcej popularite nealkoholických drinkov a kokteilov podľa neho prispieva aj zapojenie slávnych šéfkuchárov alebo someliérov.
K tým sa radí aj Benoit d’Onofrio, ktorý popri víne začal degustovať, hodnotiť a propagovať aj nealkoholické nápoje. Ľudia, ktorí častejšie pijú nealkoholické drinky, sa podľa neho neobmedzujú, ale naopak rozširujú svoje obzory. Flexiholici by sa tak podľa neho nemali uspokojiť s nealkoholickými verziami vína, piva alebo miešaných nápojov, ale spoznávať nové chute a vône, vykročiť zo svojej komfortnej zóny a byť pri konzumácii odvážnejší.