Na hlavný obsah

Uvažujete o interiérovom dizajnérovi? Zisťovali sme, koľko stoja ich služby a s čím vedia pomôcť

Dôležitá je osobná komunikácia.

Uvažujete o interiérovom dizajnérovi? Zisťovali sme, koľko stoja ich služby a s čím vedia pomôcť
Ilustračná snímka architekta s klientom. Foto: RTVS

V poslednom čase je veľmi populárne povolanie bytového alebo interiérového dizajnéra. V relácii RTVS Peniaze sme sa pozreli na to, kedy sa nám jeho služby oplatia, či ako a za koľko nám jeho služby vedia pomôcť.

Pre architektov a dizajnérov je väčšou výzvou projektovať byty. Limituje ich menšia výmera, do ktorej musia umiestniť takmer rovnaké funkcie ako v domoch.

„Každý byt je iný, aj cena sa hýbe v určitých limitoch. Orientačne sa pri návrhu kompletného interiéru pohybuje medzi 30 až 50 eur za meter štvorcový. Každý architekt, ktorý sa venuje rezidenčným projektom, musí byť aj do nejakej miery interiérový dizajnér,“ prezradil architekt Daniel Kubiš.

„Sú ale aj architekti, ktorí sa venujú výhradne interiérovému dizajnu. Sú to veci, ktoré sa prelínajú. Ide o mieru angažovanosti v danej problematike,“ priblížil.

Klienta a architekta musí spájať dôvera, ktorú posilňuje osobná komunikácia. Architekt musí dobre počúvať a zadávateľ veľa rozprávať.

„Každý návrh a element v byte, či už duševný, alebo fyzický je investícia, ktorá keď je zúročená a vhodne zvolená, tak, samozrejme, prinesie to ovocie,“ uviedol architekt.

Komunikácia nemusí viesť k spokojnosti

Rovnaká rovnica platí aj pri prenájmoch. Zaujímavo a funkčne zariadený byt dokáže bohatej ponuke realitných kancelárií pritiahnuť pozornosť viacerých záujemcov.

„Nejde o to zariaďovať veci za veľa peňazí a ísť až do násilného luxusu. Ide o to, za málo peňazí mať muziky veľa. To vám dobrý architekt vie spraviť. Vie vás nasmerovať, má iný prehľad. Je to naša profesia, mali by sme o nej vedieť viac ako ľudia, ktorí s tým nepracujú,“ vyhlásil Kubiš.

Komunikácia medzi architektom a klientom nemusí vždy vyústiť do spokojnosti. Preto je veľmi dôležité, aby spolupráca dvoch strán nebola založená len na dobrom slove.

„Každý majiteľ nehnuteľnosti by mal mať podpísanú zmluvu o dielo s dizajnérom. Zmluva upravuje, akým spôsobom sa v takýchto prípadoch postupuje. Veľmi dôležité je to, že či klient kupuje všetky veci, ktoré dizajnér navrhol kúpiť. Alebo či jednoducho klient platí dizajnérovi a ten následne kupuje veci,“ uviedol právnik FEDORS GROUP Oliver Pravda.

„Pokiaľ je to len nejaká ústna dohoda, môže prísť k takýmto problémom. Je to opäť len na nejakom ľudskom vysporiadaní sa s takouto komplikáciou,“ skonštatoval.

„Skúsení dizajnéri, ktorí majú firmy, ktoré už realizovali úspešné projekty vždy postupujú tak, že uzatvárajú zmluvu o dielo a sú jasne špecifikované podmienky, na základe ktorých tam tieto problémy riešia,“ dodal.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika