Najatraktívnejšia časť hokejovej Tipos extraligy v podobe play-off je už v plnom prúde. Ostré súboje na ľade postupne gradujú, a tak sa očakáva, že gradovať bude aj počet fanúšikov na tribúnach.
Vo štvrťfinále sa vo väčšine prípadov táto téza potvrdila a kluby naozaj privítali viac priaznivcov. V porovnaní so základnou časťou urobili v pozitívnom slova zmysle najvýraznejší skok v bratislavskom Slovane. Belasí si zmerali sily s veľkým rivalom a zároveň úradujúcim majstrom z HC Košice, pričom v prvom stretnutí takmer vypredali 10-tisícovú arénu.
V negatívnom svetle sa najviac javí počet priaznivcov v Spišskej Novej Vsi. Proti Banskej Bystrici si cestu do Spiš arény nenašlo v oboch prípadoch ani tritisíc fanúšikov, čo u nich nebývalo v dlhodobej fáze súťaže bežným javom.
Vypredali len Nitrania, návšteva sezóny na Slovane
Nie je prekvapením, že ako jediní dokázali počas štvrťfinále vypredať zimný štadión Nitrania. V meste Pod Zoborom je o hokej tradične obrovský záujem a inak tomu nebolo ani v prípade štvrťfinále s Popradom. Na prvý súboj s víťazom základnej časti bolo zvedavých 3600 fanúšikov. Na druhý, ktorý sa hral v pondelok (25. 3.), prišlo o štyristo fanúšikov menej.
„S návštevnosťou štvrťfinálových zápasov proti Popradu sme spokojní. Viac ako tritisíc fanúšikov prišlo, aj keď sme hrali v pondelok. Z nášho priemeru sme vybočili len počas kvalifikácie o play-off. Určite by sa nám počas vyraďovacej časti zišla aj vyššia kapacita štadióna,“ zhodnotil prezident HK Nitra Miroslav Kováčik.
Maximálnu možnú kapacitu sa corgoňom podarilo naplniť aj počas tretieho domáceho duelu, a to aj napriek zvýšenej cene v porovnaní s prvými dvomi zápasmi.
Slovan sa priblížil k českým celkom
Spokojnosť s návštevnosťou netaja ani na Slovane, ktorý počas tretieho štvrťfinálového duelu (prvého domáceho) vytvorili divácky rekord sezóny. Ten v prebiehajúcom ročníku už s určitosťou nikto neprekoná. Prvý bratislavský zápas dvoch historicky najúspešnejších slovenských celkov si prišlo pozrieť 9550 priaznivcov hokeja, druhý 8234.
„Priemerná návštevnosť v oboch zápasoch bola 8892 divákov, pri priemernej cene vstupenky 21,30 eur, čo by napríklad v susednej českej extralige patrilo medzi najlepšie ukazovatele (hneď za Spartou Praha a Pardubicami). Návštevnosť, organizáciu a aj atmosféru môžeme hodnotiť len pozitívne. Oba zápasy boli pre náš klub vyvrcholením sezóny, aj keď na pomery a ambície Slovana prišli príliš skoro,“ uviedol marketingový riaditeľ Slovana Milan Vajda.
Pod nižšiu účasť fanúšikov na druhom derby sa podľa Vajdu podpísali najmä ďalšie športové a kultúrne podujatia, ktoré sa v Bratislave konali v rovnakom čase.
„Sobotňajšiu návštevnosť (22. 3.) ovplyvnil zrejme nepriaznivý stav série 0:3, ako aj časová kolízia s medzištátnym futbalovým stretnutím Slovensko – Rakúsko, ktorý sa odohral na susednom Tehelnom poli, čomu sa, žiaľ, nedalo vyhnúť. Vo vedľajšej hale Pasienky navyše prebiehal koncert s návštevou niekoľko ďalších tisíc divákov,“ objasnil Vajda.
Popradčanom nevyhovovali hracie dni
Víťazmi Pohára Dušana Pašeka sa prvýkrát v histórii slovenskej najvyššej súťaže stali hokejisti HK Poprad. Kamzíkov prišiel na posledné dva domáce duely základnej časti, ktoré odohrali proti Slovanu Bratislava a Spišskej Novej Vsi, vyprevadiť do play-off vypredaný zimný štadión (4233 divákov).
Počas štvrťfinále proti Nitre nastal výrazný prepad. Prvé meranie síl (20. 3.) sledovalo 2429 ľudí, druhé o rovných 50 divákov viac.
„Najväčší dopad na návštevnosť má fakt, že všetky play-off zápasy sú vysielané v televízii. Okrem toho, hracie dni a časy duelov sú o 18.00 h., čo môže mať výrazný vplyv na návštevnosť rodín s deťmi, v porovnaní s tým, keď sa hrá o 16. alebo 17. hodine. Napriek tomu sme sa snažili motivovať ľudí v regióne najnižším vstupným zo všetkých klubov na východnom Slovensku na prvých štyroch miestach,“ píše sa v stanovisku vedenia HK Poprad.
Trojtisícovú hranicu (3377) sa Popradčanom podarilo prekonať až v poslednom treťom domácom súboji. Aj ten bol na programe v strede pracovného týždňa.
„Sme prekvapení rozpisom zápasov, keďže sme skončili ako víťaz základnej časti na prvom mieste a nemali sme možnosť mať výhodné rozpisy. Ani jeden zápas sme neodohrali v atraktívnych dňoch počas víkendov, kedy je návštevnosť a záujem oveľa vyšší. Štandardom v iných krajinách býva, že sériu play-off vždy začínajú mužstvá, ktoré skončili na prvom a druhom mieste, napriek tomu, že hrajú proti mužstvám, ktoré aktuálne skončili play-out zápasy.“
Košiciam nezahrala do karát aj séria domácich prehier
Nie práve najvhodnejšie hracie dni a časy sa podpísali pod divácky záujem aj podľa Košičanov. Jednoznačný pondelkový (18. 3.) triumf oceliarov nad Slovanom videlo naživo v Steel aréne 6117 fanúšikov, v utorok (19. 3.) sa z ďalšieho víťazstva tešilo 6287 divákov. Do vypredania plného štadióna tak chýbalo niečo cez dvetisíc fanúšikov.
„Návštevnosť ovplyvnilo, že sa hralo v pondelok a utorok, čo štatisticky znižuje návštevu najmä fanúšikov zo širšieho okolia. Zápasy cez týždeň sú taktiež menej navštevované rodičmi s menšími deťmi. Oba zápasy boli navyše vysielané v priamom prenose,“ odôvodňuje riaditeľ marketingu a PR HC Košice Stanislav Mucha.
Podľa úradujúcich majstrov mohla zohrať úlohu aj ich nie príliš oslnivá forma v posledných domácich stretnutiach počas základnej časti, keď oceliari prehrali päťkrát po sebe.
„K nevypredaniu arény mohla prispieť aj neistota z výsledkov, keďže cceliarom sa v domácom prostredí v posledných zápasoch nedarilo. Úprimne ďakujeme všetkým fanúšikom, ktorí prišli na štadión a podporili chlapcov. Tešíme sa na semifinálové zápasy a veríme, že Steel arénu vypredáme,“ uzatvára v mene HC Košice Mucha.
Spišiaci sa na štadión nehrnuli
Rovnako ako v Poprade, spokojní s návštevnosťou počas prvých dvoch domácich play-off zápasov nemôžu byť ani o 28 kilometrov ďalej. Spišiakov nemotivoval k naplneniu domácej arény ani fakt, že zverenci Vlastimila Wojnara v základnej časti skončili na historicky najvyššej tretej priečke.
Kým vlani si v Spišskej Novej Vsi našlo cestu na prvý štvrťfinálový súboj 4500 fanúšikov, tento rok bolo aj napriek masívnej propagácii na sociálnych sieťach, na totožného súpera v rovnakej fáze súťaže, zvedavých len 2685 divákov.
Druhé meranie síl s Baranmi taktiež nepokorilo hranicu troch tisíc priaznivcov, pričom Spišiaci pripravili po Zvolene a Nitre tretie najlacnejšie vstupné. Tak ako aj Košičania, rysy odohrali svoje štvrťfinálové zápasy začiatkom týždňa, t.j. v pondelok (18. 3.) a utorok (19. 3.).
V Banskej Bystrici, v ktorej sa naopak hralo počas atraktívnejších dní, v piatok a sobotu, prišlo domácich baranov proti Spišskej podporiť 2693 a 2562 fanúšikov. Celková kapacita Tipsport arény na hokejové stretnutia je 3016 divákov.
Vo Zvolene fanúšikov chápu
Z troch predchádzajúcich sezón odišli ako jediní vždy s medailou na krku Zvolenčania. Aj napriek tomu sa im zimný štadión s kapacitou 5675 nedarilo plniť ani spolovice. Vyššiu návštevnosť im priniesli v základnej časti len derby zápasy s Banskou Bystricou a až semifinálové a finálové série.
Tento ročník rytierom základná časť nevyšla podľa predstáv a do štvrťfinále sa dostali až po päťzápasovom kvalifikačnom súboji s Liptovským Mikulášom. Vo štvrťfinále ich čakali Michalovce.
Nie príliš oslnivé výsledky v dlhodobej časti súťaže sa podľa Zvolenčanov odzrkadlili aj na návštevnosti v play-off. Bránami zimného štadióna prešlo v nedeľu (24. 3.) 2554 priaznivcov, v pondelok (25. 3.) si prišlo súboj s líškami pozrieť len 1703 divákov.
„Ako vedenie sme, samozrejme, očakávali vyššie čísla, no vzhľadom na to, že táto fáza sezóny nezastihla naše mužstvo v optimálnej forme, sme náročného zvolenského diváka dokázali aj pochopiť. Svoje zohral aj fakt, že súper aj napriek svojej kvalite ešte stále nepatrí v rebríčku atraktivity pre našich fanúšikov medzi top tímy,“ priznal v mene HKM Zvolen marketingový manažér Miroslav Brumerčík.
Cena vstupeniek podľa neho nehrala vôbec úlohu, keďže do hľadiska sa bolo možné dostať už za deväť eur, čo je v porovnaní s ostatnými tímami, najnižšia čiastka. „Stále patríme medzi kluby s najnižším vstupným v lige s dôvetkom, že naše permanentky platia na celú sezónu, teda aj na celé play-off. Zároveň chcem touto cestou všetkým verným priaznivcom poďakovať za podporu počas celej sezóny,“ uzavrel Brumerčík.
V Michalovciach, ktoré obsadili v základnej časti druhú priečku, bolo na súboj s úradujúcimi vicemajstrami v stredu (20. 3.) zvedavých 2985 divákov, vo štvrtok (21. 3.) 2994 divákov. Najviac priaznivcov (3042) si nenechalo ujsť posledné piate štvrťfinále, ktoré sa hralo tiež v stredu 27. marca.
Klub | Cena základnej vstupenky v základnej časti: | Priemerná návštevnosť posledných 10 zápasov v základnej č.: | Cena základnej vstupenky počas štvrťfinále: | Návštevnosť v štvrťfinálových zápasoch | Kapacita štadióna |
HK Poprad | 8 – 10 eur | 2836 | 18 eur 15 – 18 eur (tretí duel) | 2429, 2479 a 3377 | 4233 |
HK Dukla Ingema Michalovce | 10 – 15 eur | 2945 | 20 – 25 eur | 2985, 2994 a 3042 | 4000 |
HK Spišská Nová Ves | nemali pevný cenník | 3128 | 10 – 20 eur | 2685, 2793 | 4300 |
HC Košice | 10 – 14 eur, 14 – 18 eur (na Slovan) | 4576 | 17 – 28 eur | 6117, 6287 | 8347 |
HC Slovan Bratislava | 12 – 19 eur | 4939 | 22 – 29 eur | 9550, 8234 | 10055 |
HC ´05 Banská Bystrica | 10 – 13 eur | 2399 | 16 – 18 eur | 2693, 2562 | 3016 |
HKM Zvolen | 6 – 9 eur | 2127 | 9 – 15 eur | 2554, 1703 | 5675 |
HK Nitra | 8 – 13 eur | 2827 | 10 – 18 eur 15 – 30 eur (tretí duel) | 3600, 3195 a 3600 | 3600 |