Nedostatok učiteľov v školách si berie svoju daň. Predmety často vyučujú pedagógovia, ktorí nie sú odborníci v predmete. V mnohých prípadoch sa znižuje kvalita vyučovania, najmä v malých školách, upozorňuje na to Inštitút vzdelávacej politiky. Riaditelia škôl predpokladajú, že sa to bude zhoršovať.
Náuka o spoločnosti, etika, či technika. To sú predmety, ktoré často vyučujú učitelia, ktorí k nim majú vzťah, no nie odbornosť. Najčastejšie na druhom stupni.
„Predmet technika, to som už dlhé roky nepočul, že by niekto skončil túto aprobáciu, čiže používame tento predmet ako doplnenie si iného aprobačného predmetu,“ povedal riaditeľ bratislavskej základnej školy na Hlbokej ceste Michal Drgáň.
Na portáli Edujobs je aktuálne zverejnených vyše 760 ponúk z 360 škôl. Menej odborných učiteľov majú najmä školy v Bratislavskom, Nitrianskom, Trnavskom kraji, kde je najväčší dopyt po pedagógoch.
„Aj v našej škole si každý dopĺňa úväzok, napríklad triedny učiteľ sa rozhodne, že chce vo svojej triede učiť etiku, ale nemá na to kvalifikáciu,“ ozrejmila riaditeľka bratislavskej základnej a materskej školy na Dubovej ulici Eva Dubeňová.
Mnohí fyzikári, matematikári, či informatici sú v dôchodkovom veku, a tak sa môže stať, že ich začnú suplovať učitelia iných predmetov. „Hrozí, že to bude učiť kadekto a úroveň vzdelávania pôjde dole,“ upozornil Základnej školy Mudroňová v Bratislave Richard Savčinský.
„Rodičia majú pocit, že vyučovanie nespĺňa ich očakávania. Rodič najmä počas pandémie mohol pozorne sledovať, čo sa deti učia. Všeobecne je cítiť nespokojnosť s kvalitou výuky na Slovensku,“ informoval riaditeľ Občianskeho združenia Rodičia.sk Matej Stuška.
Čo spôsobuje nedostatok učiteľov na školách zisťovala v Správach RTVS redaktorka Emília Lengyelová:
Nízky záujem o matematiku a fyziku
Záujem o štúdium matematiky či fyziky je nízky a nie všetci absolventi sa po skončení školy v školách aj zamestnajú. „Tridsať rokov dozadu začínalo študovať okolo 100 učiteľov matematiky, fyziky na našej fakulte. Teraz je to rádovo 10,“ uviedol prorektor Univerzity Komenského v Bratislave Jozef Masarik.
„Teraz sme predstavili štipendiá pre nedostatkové povolania a odbory, no ale keď začneme dnes, prví bakalári budú o tri roky. Plus, výsledky neprídu v priebehu jedného mesiaca alebo roka,“ poznamenal minister školstva Tomáš Drucker.
Jedno z riešení, ako mať odborne odučené vyučovacie hodiny je zdieľanie učiteľov. Časť úväzku by mal na jednej škole, časť na inej. „Neviem si to predstaviť pri tom, ako teraz fungujem, lebo už teraz potrebujem mať druhú prácu, ktorá je lepšie platená ako učiteľstvo,“ reagovala učiteľka anglického jazyka Tamara Horáčková.
„Jediný benefit, ktorý je, asi sa dá poskytnúť bývanie, ale ostatné finančné motivácie sú veľmi zložité,“ uviedol predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik. Problém by mohlo zmierniť to, ak by si tí, čo už učia, doplnili vzdelanie o ďalší predmet.