Naše štáty spájajú vzťahy do každého počasia. Tieto slová zazneli v Budapešti po stretnutí maďarského premiéra Viktora Orbána a čínskeho lídra Si Ťin-pching. Avizovali prehĺbenie spolupráce vo viacerých oblastiach. V piatok (10. 5.) by mali navyše oznámiť výstavbu ďalšej čínskej automobilky v krajine.
Maďarsko podľa analytika z úzkych väzieb na Peking hospodársky ťaží a recipročne uľahčuje ázijskej veľmoci ovplyvňovať spoločnú politiku Európskej únie.
Návšteve lídra Číny Si Ťin-pchinga v Maďarsku sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Michal Dzúrik:
Začiatkom týždňa rokoval Si Ťin-pching vo Francúzsku. Prevládala tam napätá atmosféra o naštrbených obchodných vzťahoch. Ostro sledovanú pracovnú návštevu Európy v piatok však ukončuje na, podľa komentátorov, priateľskom území v Maďarsku.
S otvoreným náručím ho privítal premiér Viktor Orbán, ktorý označil Čínu za jeden z pilierov nového svetového poriadku. V tom už nie je len jedno mocenské centrum.
Okrem iného podporil mierový plán Pekingu na ukončenie vojny na Ukrajine, ktorý podľa západných mocností nahráva skoro Rusku. Čínsky líder oznámil, že vzájomné vzťahy krajín povyšuje na komplexné strategické partnerstvo. To je podľa pozorovateľov len o úroveň nižšie než to, ktoré Peking spája s Moskvou.
Nové projekty
Čína a Maďarsko uzavreli ďalšiu sériu dohôd o ekonomickej spolupráci, vrátane výstavby vysokorýchlosnej železnice, infraštruktúry na prepravu ropy a jadrovej energetiky. Čínske peniaze tvoria u našich južných susedov tri štvrtiny zahraničných investícií.
Do krajiny priniesli pracovné miesta aj hospodársky rast a Peking za to podľa Mateja Šimalčíka zo Stredoeurópskeho inštitútu ázijských štúdií získava výmenou nástroj, ktorý im dokáže cez Budapešť vo svetle zhoršujúcich sa vzťahov s EÚ ovplyvňovať politiku na starom kontinente.
„Tie vzťahy s Maďarskom sú takou poistkou pre Čínu na presadzovanie vlastných záujmov v rámci Európskej únie. Maďarsko v otázkach spoločnej zahraničnej bezpečnostnej politiky disponuje právom veta a môže blokovať rôzne vyjadrenia, politiky, prípadne sankcie, ktoré by Číne nevyhovovali,“ skonštatoval Šimalčík.
Expert ďalej upozorňuje, že čínske firmy vrátane automobiliek a výrobcov batérií do elektromobilov sa príchodom do Maďarska chránia voči možným clám a iným podobným krokom Bruselu, ktoré sa ich už v rámci vnútorného trhu únie nebudú týkať.