Na hlavný obsah

Slovenskí podnikatelia podceňujú ochranu biznisu. „Známkoví piráti“ môžu ohroziť ich aktivity i peniaze

Ochranné známky nie sú len zbytočnou formalitou.

Slovenskí podnikatelia podceňujú ochranu biznisu. „Známkoví piráti“ môžu ohroziť ich aktivity i peniaze
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Ochranu duševného vlastníctva na Slovensku podnikatelia stále podceňujú. Len dve percentá majú svoje logá, domény či služby chránené ochrannou známkou. Európsky priemer je pritom na úrovni desiatich percent. Podnikanie tak mnohí vystavujú riziku.

Doplatiť môžu na tzv. známkových pirátov, ktorí ťažia z toho, že úspešným firmám preberú názov a zaregistrujú ho ako svoju značku. Ide o výnosný biznis s rôznou motiváciou. Tejto téme sa v relácii RTVS Reportéri venovala redaktorka Jana Šamová.

V oblasti ochranných známok sa im hovorí “známkoví piráti“, pri internetových doménach “doménoví špekulanti“. Fenomén odcudzenia firemnej identity sa deje všade na svete.

„Z večera do rána prišli na to, že majú obraty, zákazníkov, objednávky, ale všetko pod značkou, ktorú vlastní niekto iný,“ uviedla právnička Eliška Džuganová.

„Čoraz viacej to rezonuje, mali sme aj my pár klientov, ktorí s tým mali skúsenosť a boli to veľké firmy s miliónovými obratmi,“ informoval majiteľ marketingovej agentúry Juraj Zaťko.

„S takýmito prípadmi sa stretávame bohužiaľ často a práve ten dôvod konania v nie dobrej viere je pomerne veľmi častý,“ skonštatovala hovorkyňa Úradu priemyselného vlastníctva SR Jana Záchenská.

„Nie je to len na Slovensku. Zisťoval som niekoľko údajov aj z ČR, tam je to absolútne štandardné,“ prezradil výkonný riaditeľ Vaše energie s.r.o. Igor Mariják.

Ľahko zneužiteľné nechránené označenie

Prax ukazuje, že “R“ v krúžku nie je len zbytočná formalita a nechránené označenie firmy vedia známkoví piráti veľmi ľahko zneužiť.

„Motivácia môže byť aj konkurenčný boj. Tým, že ho prinútite zmeniť ten názov, tak získate konkurenčnú výhodu. Nemusí to znamenať, že budú používať ich meno, ale to, že oni ho nebudú používať už môže byť pre tú konkurenciu veľké plus. Takéto prípady narastajú,“ informoval Zaťko.

„Podnikateľ si tú ochrannú známku zaregistrovať nedal. Podnikal niekoľko rokov a zrazu mu prišla výzva nielen na upustenie od protiprávneho konania, ale aj na vydanie bezdôvodného obohatenia. Pre tohto podnikateľa to bolo likvidné,“ vyhlásila Džuganová.

„Je to presne ten čas, keď sa vám začne dariť. Prišiel vtedy ten impulz a výzva na zmenu mena, čiže uplatnenie si nároku na ochranu svojej známky. Tá zmena stála niekde medzi 10 až 20-tisíc eur a to hovoríme o malej firme,“ povedal Zaťko.

Podľa odborníkov sú najčastejšie ohrozené technologické spoločnosti, firmy v odevnom a kozmetickom priemysle, internetové obchody a elektronické komerčné platformy. Výnimkou však nie je ani oblasť gastronómie.

„Oni niečo budujú z generácie na generáciu a zrazu niekto príde a povie stiahni z trhu produkty s týmto názvom. Išli súdnou cestou a Najvyšší súd priznal ochrannú známku tomu, kto ju mal zaregistrovanú a to je práve ten konkurent. Rodinná firma s tradíciou síce tento názov používa ďalej, ale za drahú licenciu, ktorú platia firme, ktorá tú ochrannú známku zaregistrovanú má,“ uviedla Džuganová.

Strata firemnej identity nie je novinkou

Fakt, že si nejaká spoločnosť zvolí názov veľmi podobný už existujúcej, známej a prosperujúcej firme môže byť náhoda, ale aj nemusí. Je to aj príbeh martinskej spoločnosti, ktorá doplatila na to, že svoju podnikateľskú činnosť v lukratívnom energetickom priemysle, nemala chránenú registráciou.

„Začali sme podnikať začiatkom roku 2022 a mali sme celkom slušný úspech. Prišiel rok 2023 a chceli sme to celé nejakých spôsobom rozšíriť a skvalitniť. Vymysleli sme si súťaž pre našich klientov o fotovoltickú elektráreň v hodnote 19-tisíc eur. Dali sme to na sociálne siete, do rádia,“ prezradil výkonný riaditeľ Vaše energie s.r.o. Igor Mariják.

„Zrazu, z ničoho nič nám začali vypínať sociálne siete, zastavili nám propagáciu v rádiu. Dôvod bol taký, že niektorí ľudia si založili ochrannú známku na Európu s názvom našej firmy a s našimi činnosťami. Tým pádom sme porušovali zákon, lebo sme používali meno, ktoré mal niekto chránené,“ dodal.

„Nemali sme vôbec žiadnu šancu sa brániť,“ uviedla obchodná riaditeľka Vaše energie s.r.o. Renáta Blahušiaková.

„Bohužiaľ sú prekvapení práve preto, lebo nemali registrovanú ochrannú známku. A teda, tá druhá firma prezieravo počkala počas toho námietkového konania. Neprišli však žiadne námietky a až potom ich upovedomila o takejto činnosti,“ skonštatovala Záchenská.

„Bavíme sa aj o tom, že tento ich konkurent si dal zaregistrovať obchodné meno, ktoré bolo totožné len tam bola medzera,“ upresnila Džuganová.

Stanovisko v dohodnutom termíne nedodali

O stanovisko sme požiadali majiteľa eseročky, ktorý si dva roky po martinskej firme zaregistroval spoločnosť s takmer identickým názvom a rovnakou činnosťou.

Keďže odpovede sme v dohodnutom termíne nedostali, rozhodli sme sa ísť do sídla firmy osobne. Ešte v ten deň nám v mene majiteľa firmy prišlo písomné vyjadrenie od advokátskej kancelárie.

„Náš klient sa zaoberá alternatívnymi zdrojmi elektrickej energie približne 5 rokov. Svoju podnikateľskú činnosť začal na území Rakúskej republiky, kde dňa 27. apríla 2023 založil spoločnosť Sun Flow Energy s cieľom pokračovať v oblasti alternatívnych zdrojov energie primárne na rakúskom trhu. Krátko po založení spoločnosti sa klient rozhodol o ochranu obchodného mena a podnikateľskej činnosti registráciou ochrannej známky Európskej únie,“ zaznelo stanovisku firmy Sun Flow Energy, s.r.o. v zastúpení Advokátskej  kancelárie FARDOUS PARTNERS s.r.o. Šaľa.

Tri mesiace na podanie námietky

„K nám príde žiadosť zapísať nejaké označenie ako ochrannú známku. Pokiaľ pre nás spĺňa všetky zákonné náležitosti zverejníme ju vo vestníku. Každý má tri mesiace právo podať voči nej námietky. Toto už je na každom podnikateľovi alebo firme, aby si to postrážila sama,“ informovala hovorkyňa Úradu priemyselného vlastníctva SR Jana Záchenská.

„Zákon o ochranných známkach hovorí o tom, že ochranná známka nemôže byť podávaná v zlej viere. V tomto prípade konkurent martinského podnikateľa si založil firmu, webovú stránku, vykonával obchody. Dôležité povedať, v spojitosti s rovnakými službami ako náš martinský podnikateľ. Až v tomto momente riešil, že stiahol tohto podnikateľa z trhu a bolo to premyslené,“ uviedla Džuganová.

„Pri podaní návrhu na zneplatnenie ochrannej známky je jedným z hlavných dôvodov aj to, že preukážete, že vy pod takýmto obchodným menom podnikáte už niekoľko rokov a teda oveľa dlhšie ako ten subjekt, ktorý vás takýmto spôsobom vyblokoval,“ poradila Záchenská.

Spoločnosť obvinenia odmieta

Označenie za známkových pirátov spoločnosť odmieta. Ohradili sa aj voči tvrdeniu, že martinskej firme prevzali obchodné meno zámerne, aby ťažili z jeho výhod a odstránili tak konkurenciu na trhu.

„V tej chvíli som urobil to, že som si obvolal obchodné registre v krajských mestách a zisťoval som, ako je možné, že nejaký obchodný register zapíše názov firmy, ktorá už existuje v tomto registri viac ako dva roky. Dostal informáciu, že to nie je možné, že toto nesmie urobiť,“ prezradil Mariják.

„Obchodné meno nesmie byť zameniteľné s obchodným menom iného podnikateľa a nesmie vzbudzovať klamlivú predstavu o podnikateľovi alebo predmete podnikania,“ vyhlásila hlavná štátna radkyňa Ministerstva spravodlivosti SR Miriama Gašparíková.

„Pred zápisom do obchodného registra sa preveria všetky náležitosti, ktoré sú v tomto návrhu. Najmä či nejde o totožné obchodné meno. Toto je naozaj to najpodstatnejšie, čo si musí preveriť, aby nedošlo k mylnému zápisu,“ povedal hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak.

Prečo ho obchodný register zapísal

Ako je teda možné, že obchodný register názov obchodnej spoločnosti zapísal?

„Čo sa týka tejto otázky, treba sa vyjadriť tak, ako hovorí zákon o súdoch, že predseda súdu nesmie posudzovať procesný postup i rozhodovaciu činnosť v akomkoľvek konaní, čiže tu je konanie o zápise do OR a preto on sa nevyjadruje k zákonitosti tohto postupu,“ vyhlásil Adamčiak.

„V prípade registrových súdov, kde počet návrhov na zápis do obchodného registra je vysoký, nie je možné vylúčiť, že dôjde k zlyhaniu preverenia tejto skutočnosti,“ uviedla Gašparíková.

„Dá sa zaregistrovať veľmi podobné meno ako už existuje, čiže volia si mená, ktoré sú generické, alebo veľmi podobné už existujúcim firmám. Môžu z toho ťažiť na začiatku, že ten názov sa podobá na konkurenciu a konkurencia si ich môže pomýliť, a obchodný register to akceptuje,“ povedal Zaťko.

„Bolo plne v kompetencii registrového súdu tento návrh posúdiť a zápis prijať alebo odmietnuť, pričom registrový súd obchodnú spoločnosť do obchodného registra bez výhrad zapísal,“ zaznelo v stanovisku firmy Sun Flow Energy, s.r.o.

„Mňa prekvapuje, že to obchodný register zapísal, pretože by medzeru, bodku, čiarku zapísať nemal. Podľa môjho názoru sa nedalo za dosť tej zásade nezameniteľnosti obchodného mena,“ vyjadrila sa Džuganová.

Dôvod na začatie súdneho sporu

„Skúmanie prípadnej zameniteľnosti navrhovaného obchodného mena nie je v kompetencii registrového súdu v rámci registrácie, ale možným dôvodom na začatie súdneho sporu o zameniteľnosť obchodného mena,“ vyhlásila Gašparíková.

„Pri lustrácií sa porovnáva vyhľadávané obchodné meno voči zapísaným obchodným menám, pričom sa berú do úvahy pre vyhľadávanie iba alfanumerické znaky. Za správnosť zapisovaného obchodného mena teda zodpovedá príslušný vyšší súdny úradník,“ dodala.

Máme prepojenie s obchodným registrom od novembra 2023. Každému novo registrovanému podnikateľskému subjektu príde informácia aj o tom, že by bolo fajn, keby si dal aj ochrannú známku u nás registrovať. Je to ale stále iba na báze odporúčaní. Avšak od tejto zmeny sa už nikto nemôže vyhovárať, že o tom nevedel,“ skonštatovala hovorkyňa Úradu priemyselného vlastníctva SR Jana Záchenská.  

Podcenenie ochrany podnikania môže mať fatálne následky

„Pre nás to teoreticky znamenalo nemožnosť podnikať. Nemohli sme používať sociálne siete, robiť marketing. Bol ochromený celý chod našej spoločnosti,“ priznal výkonný riaditeľ Vaše energie s.r.o. Igor Mariják.

„V tomto prípade sa tu môžeme dohadovať, či je to morálne amorálne, ale to záverečné resumé aj v tomto prípade by musel urobiť súd,“ povedala Džuganová.

„Možnosť ísť súdnou cestou a súdiť sa s niekým, je to obrovská doba, možno 3 až 5 rokov s nie jasným výsledkom. Niekoľko prípadov, ktoré sme zistili na Slovensku tak boli, že sa súdili 5 rokov a aj tak prehrali,“ skonštatoval Mariják.

„Stále platí to, že právo patrí bdelým. Kto si je vedomý týchto práv spojených s ochrannými známkami, tak to môže aj neetickým spôsobom využiť v svoj prospech,“ vyhlásil právnička Džuganová.

„Prečo to niekto robí? Tak je tu jediná možnosť, aspoň ja si myslím. Buď na tom dobre zarobím, alebo niekoho poškodím,“ vyjadril sa Mariják.

„Každý majiteľ má výhradné práva, ale tieto práva sú aj prevoditeľné. Tu môže nastať situácia, že keď si niekto dá v nie dobrej viere ochrániť označenie ako ochrannú známku. Potom chce ako keby poskytnúť konkrétnej firme to obchodné meno alebo tú ochrannú známku, že ju môže znova používať. Tam nastávajú práve tie situácie, že im povie, že my ju vieme na teba previesť, ale za nejakú sumu,“ skonštatovala Záchenská.

„Nás nikto nekontaktoval a keď sme my kontaktovali dotyčných ľudí, tak tam nebolo žiadne takéto, že zaplaťte a koľko, to sa nerobí určite takto,“ povedal Mariják.

„Spoločnosť sa sama dobrovoľne rozhodla zmeniť obchodné meno, premenovať webové portály, sociálne siete a zrušiť reklamné kampane, pričom náš klient na to nemal nijaký vplyv,“ zaznelo v písomnom stanovisku firmy Sun Flow Energy, s.r.o.

Ochrana podnikania je dôležitá už na začiatku

„Problém vidím aj v tom, že veľa klientov časom expanduje aj ďalej. Ak by si aj obchodný register plnil túto povinnosť, tak keď tie firmy idú do zahraničia v rámci európskeho trhu. Tam už môžu existovať firmy, ktoré majú podobný názov aj ochrannú známku,“ pripomenul majiteľ marketingovej agentúry Juraj Zaťko.

„Podnikatelia reflektujú na ochranné známky až v momente, kedy je už neskoro a ich práva sa už porušujú. Alebo keď zistia, že niekto iný si registroval ochrannú známku, ktorú oni používajú ako obchodné meno niekoľko rokov. Tam už potom naozaj ide aj o veľké finančné straty,“ uviedla Záchenská.

„Keď idem na hory, kedy sa dám poistiť? Keď som na tých horách, alebo keď na tie hory plánujem ísť? A tak treba vnímať aj tú ochrannú známku. Ako kvalitné poistenie mňa, ako podnikateľa, že ma bude chrániť v prípade, ak ma bude chcieť niekto zneužívať,“ uzavrela Džuganová.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko